ابزاری برای افزایش امنیت کامپیوترهای کوانتومی

محققان کانادایی موفق به ساخت دستگاهی شدند که قادر به افزایش امنیت کامپیوترهای کوانتومی است. این دستگاه، ساختاری ساده دارد اما می‌تواند تحولی در کامپیوترهای کوانتومی ایجاد کند. محققان درصدد تجاری‌سازی و تولید انبوه این ابزار هستند.

تولید فوتون به دام افتاده یکی از ملزومات تحقیقات محاسبات کوانتومی است. اما طی ۳۰ سال گذشته، محققان به سختی توانسته‌اند این نوع فوتون را تولید کنند و تحقیقات در این باره با کـُندی پیش می‌رود. اخیراً محققان دانشگاه واترلو موفق به ساخت دستگاه کوچکی شدند که می‌تواند این کار را انجام دهد. این دستگاه با ابعادی بسیار کوچک، عملکرد ساده‌ای دارد و در شرایط محیطی به راحتی کار می‌کند.
رولف هورن از محققان این پروژه، درصدد تجاری‌سازی این دستگاه است به طوری که به زودی این دستگاه را به تولید انبوه رسیده و در سراسر جهان توزیع می‌شود. با توجه به این که این دستگاه می‌تواند به سادگی و باکارایی بالا فوتون‌های به دام‌افتاده تولید کند، ارائه آن به بازار می‌تواند تحقیقات کوانتومی را سرعت بخشد.
ریمون لافلامن از مدیران این پروژه می‌گوید: « این ابزار می تواند تجاری‌سازی کامپیوترهای کوانتومی را تسریع کند. ما در آستانه عصری هستیم که در آن کامپیوترهای کوانتومی گسترش خواهند یافت. از این که این ابزار می‌تواند تجاری‌سازی محاسبات کوانتومی را سرعت ببخشد خوشحالیم.»
توماس جنوین که در حوزه فوتون‌های به دام افتاده تخصص دارد، می‌گوید: «این ابزار بسیار کوچک می‌تواند جریان بزرگی در تولید فوتون‌های به‌دام افتاده ایجاد کند و با این کار روی تحقیقات کوانتومی اثر قابل توجهی خواهد گذاشت.»
در حال حاضر برای تولید این فوتون‌ها از دستگاه‌های بسیار حساس و تأثیر‌پذیری استفاده می‌شود به طوری که اگر یک نفر بخواهد یکی از فوتون‌ها را مطالعه کند ناخواسته روی فوتون دیگر نیز اثری خواهد گذاشت. این موضوع از نقطه نظر امنیتی، نظیر حفظ کلمه‌ عبور (Password)، اهمیت زیادی دارد.
این دستگاه می‌تواند بهبود چشمگیری در امنیت اطلاعات کامپیوترهای کوانتومی ایجاد کند. تصاویر و اطلاعات با استفاده از این منبع کوانتومی به رمز تبدیل شده و سپس ارسال می‌شوند.
محققان این پروژه با همکاری اداره تجاری‌سازی دانشگاه واترلو و چند سازمان دیگر درصدد یافتن یک شریک تجاری برای تولید انبوه این دستگاه هستند.