ثبت پتنتی برای انتقال گرافن به زیرلایه عایق

یکی از چالش‌های تولید گرافن، انتقال آن از روی کاتالیست به زیرلایه عایق است. شرکت گرافنا (Graphenea) اخیرا پتنتی برای این روش به ثبت رسانده است.

شرکت گرافنا (Graphenea) پتنتی درباره انتقال گرافن با سطح وسیع از یک زیرلایه به زیرلایه دیگر، به ثبت رسانده است. در این پتنت به انتقال گرافن‌های تولید شده با روش CVD پرداخته می‌شود که روی یک فویل فلزی تولید شده و قرار است به یک زیرلایه عایق منتقل شود. CVD یکی از روش‌های تولید گرافن در حجم انبوه است که با آن می‌توان لایه‌های گرافن با کیفیت عالی و ابعاد بزرگ تولید کرد. معمولاً گرافن را روی زیرلایه‌های عایق استفاده می‌کنند؛ بنابراین انتقال آن از زیرلایه فلزی به عایق، موضوع مهمی تلقی می‌شود که گرافنا موفق به ارائه این روش شده است.
گرافنا صاحب فناوری تولید گرافنی است که دارای ویژگی‌های الکتریکی، گرمایی و حرارتی جالب توجهی است. این گرافن‌ انعطاف‌پذیر، شفاف و مستحکم است. اگر بتوان تمام ویژگی‌های منحصر به فرد گرافن برای استفاده از آن در صنعت را حفظ کرد، آنگاه دایره کاربردهای این ماده به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد به طوری که می‌توان از آن در ادوات الکترونیکی، پیل‌های خورشیدی و نمایشگرها استفاده کرد.
در روش CVD، کربن به یک مخزن تزریق شده و تحت شرایط محیطی خاص (دما و فشار) می‌توان لایه‌های گرافن را روی کاتالیست فلزی ایجاد کرد. از سال ۲۰۰۹ تا کنون، این روش بهینه سازی‌ شده به طوری که در حال حاضر لایه‌های ۳۰ اینچی با این روش ساخته می‌شود. ۹۵ درصد از زیرلایه‌های مورد استفاده در این روش، از جنس مس هستند.
بعد از رشد گرافن، باید این لایه از مس به روی زیرلایه عایق منتقل شود. انتقال این لایه بسیار نازک، کاری چالش برانگیز است. شرکت گرافنا پتنتی با شماره ۲۰۱۴۰۰۰۱۱۵۲ و با عنوان Method of manufacturing a graphene monolayer on insulating substrates در USPTO ثبت کرده است که در آن بالاترین کیفیت گرافن تولید شده در جهان روی زیرلایه عایق بدست می‌آید.
در این روش از نوعی چسب و پلیمر موسوم به PMMA برای انتقال گرافن استفاده شده است. با این روش بدون آسیب دیدن گرافن و افت کیفیت، این ماده روی زیرلایه عایق بدست می‌آید.