نانوکودهای بیولوژیک ایرانی، جایگزینی مناسب برای کودهای شیمیایی

نانوکود بیوزر، محصولی از شرکت دانش بنیان فناور نانوپژوهش مرکزی است که برای تقویت و حاصلخیزی خاک‌ها و گیاهان کشاورزی مختلف طراحی و تولید شده است. این محصول که نوعی کود بیولوژیک است، میزان مصرف کودهای شیمیایی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و علاوه بر آن م

کاربرد روزافزون کودهای شیمیایی باعث بروز خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی شده است. باقی ماندن کودهای شیمیایی ازته در طبیعت و آلودگی آب و خاک، عامل ایجاد بیماری‌های مختلفی از قبیل سرطان در انسان خواهد شد. در کنار این مشکلات باید هزینه‌ی بالای تولید آن‌ها را نیز در نظر گرفت.
با تلاش متخصصین شرکت فناور نانوپژوهش مرکزی، انواع مختلفی از کودهای بیولوژیک با تکیه بر فناوری نوظهور نانو تولید شده که گامی مثبت در جهت رفع این مشکلات خواهد بود.
به گفته‌ی مهندس اکرم حدادی، مدیر عامل شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی، امروزه انواع مختلفی از کودهای بیولوژیک با منشأ باکتری، قارچ، جلبک و یا دیگر موجودات  قابل تولید است. وی در ادامه افزود: «مکانیسم عمل تمامی کودهای بیولوژیک کمک به جذب عناصر غذایی موجود در خاک برای گیاه به کمک میکروارگانیزم‌هاست. نکته مهم این است که میکروارگانیزم‌ها با شرایط محیطی و اقلیمی زیستگاه خود سازگاری دارند. لذا استفاده از باکتری‌های خارجی، که از مناطقی با ویژگی‌های اقلیمی کاملاً متفاوت به دست آمده، گزینه‌ی مناسب و کارامدی جهت تولید کود بیولوژیک و استفاده از آن‌ها در شرایط اقلیمی کشور نخواهد بود.»
محصول این شرکت با نام تجاری نانوکود بیوزر، از میکروارگانیزم‌های متنوع و مفید بومی تشکیل شده است. این کود ترکیب کاملی از مواد آلی، عناصر ریز مغذی، عناصر ماکرو و ترکیبات هیومیکی است که باعث افزایش حاصلخیزی خاک خواهد شد.
حدادی در معرفی بهتر این محصول افزود: «نانوکود بیوزر از توانایی ویژه‌ای برای افزایش تولید محصول و کاهش مصرف کودهای ازته و فسفاته برخوردار است. در ترکیب این کود از نانوذرات آهن، روی و منگنز استفاده شده که سبب تقویت گیاه شده و علاوه بر آن، نیاز گیاه به آهن، روی و منگنز را نیز برطرف می‌نماید. همچنین باکتری‌های مورد استفاده در ترکیب این کود، از توانایی تولید هورمون‌های رشد برخوردار هستند. تقویت گیاه به معنای افزایش تولید محصول خواهد بود.»
این محصول قابل کاربرد برای تمام محصولات زراعی، باغی و حتی درختان غیر مثمر و چمن است. این شرکت مدعی است کود بیوزر سبب کاهش مصرف کودهای شیمیائی ازته و فسفاته به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد شده و افزون بر آن در حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش تولید محصول در واحد سطح را با کیفیتی بالاتر در پی خواهد داشت.
حدادی در ادامه به مقایسه میزان مصرف این محصول با کودهای شیمیایی پرداخت و عنوان کرد: «مقدار مصرف کودهای بیولوژیک پایین بوده و در حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم در هکتار است. این میزان در مقایسه با کودهای شیمیایی، که حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلو در هر هکتار است، بسیار ناچیز است. این امر سبب کاهش آسیب‌های زیست محیطی خواهد شد.»
نکته‌ی جالب این است که نانوکود بیوزر، شامل باکتری‌های تثبیت کننده‌ی ازت است که توانایی تجزیه و تبدیل باقیمانده‌ی سموم فسفره به فسفر قابل جذب را دارند. لذا با تجزیه‌ی باقیمانده سموم فسفره (اغلب حشره کش‌ها) و تبدیل آن به فسفر قابل جذب، ضمن کمک به تغذیه گیاه، موجب پالایش محیط زیست می‌شود.
این محصول تا کنون موفق به کسب استانداردها و گواهی‌های مختلفی شده است. گواهینامه‌ی استاندارد ISO 9001، گواهینامه‌ی استاندارد ISO 14001، گواهینامه‌ی استاندارد OHSAS 18001، گواهینامه‌ی استاندارد اتحادیه اروپا (CE)، تائیدیه سلامت از سازمان حفاظت محیط زیست و نیز گواهی نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از جمله‌ی این موارد است.
حدادی در پایان گفت: «محصولات این شرکت تا کنون به بیش از ۵۲ نوع مختلف رسیده و تولید سموم مختلف و محصولات ضد شوری قابل کاربرد در خاک‌های شور از برنامه‌های آتی شرکت است.»