نانوسکوپی برای مشاهده بهتر اندامک‌های سلولی

شرکت سوئیسی نانولایو (NanoLive) موفق به ساخت میکروسکوپی شده است که می‌توان با آن از اندامک‌های داخل سلول تصویری با قدرت تفکیک بالا تهیه کرد. این میکروسکوپ مکانیسمی شبیه به دستگاه MRI دارد.

نانولایو (NanoLive) شرکت جدا شده از مؤسسه فناوری فدرال سوئیس (EPFL) است. این شرکت اخیراً میکروسکوپی شبیه به MRI به بازار عرضه کرده است که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های زنده را بدون این که نیاز به پردازش خاصی باشد، مشاهده کرد.
بزرگترین محدودیت میکروسکوپ‌‌ها، «نور» است. برای دیدن اجسامی که کوچکتر از طول موج نور باشند، نمی‌توان از میکروسکوپ‌های نوری استفاده کرد. در مورد سلول‌ها، مشکل آماده سازی نمونه با مواد شیمیایی وجود دارد. برای آماده‌سازی باید از مواد شیمیایی استفاده کرد که می‌تواند روی سلول‌ها اثر منفی بگذارد.
نانولایو موفق به ساخت میکروسکوپی شده است که با آن می‌توان  بدون نیاز به آماده‌سازی خاصی  از سلول تصویر سه بعدی تهیه کرد. این فناوری مبتنی بر روشی مشابه MRI است و نرم‌افزار مورد استفاده در این میکروسکوپ می‌تواند از الگوریتم‌های هولوگرافی استفاده کند. این شرکت موفق شده جایزه ۲۰۱۵ Pionierpreis را که توسط پارک‌فناوری زوریخ تدارک دیده شده، به خود اختصاص دهد.
میکروسکوپ ۳D Cell Explorer قادر است با بهره‌گیری از نرم‌افزار و سخت‌افزار ویژه خود، تصویر سه بعدی از تمام سلول تهیه کند. این تصویربرداری که در چند ثانیه انجام می‌شود قدرت تفکیکی بالاتری از تمام میکروسکوپ‌های رایج در بازار دارد. برای تصویربرداری با این میکروسکوپ، از سلول تصاویر متعددی در زوایای مختلف گرفته می‌شود. این تصاویر با استفاده از نرم‌افزار با هم ترکیب شده و در نهایت بعد از رنگ‌آمیزی مجازی، تصویری سه بعدی تولید می‌شود.
نرم‌افزار این دستگاه که STEVE نام دارد، در حال حاضر روی سایت این شرکت قابل دانلود است. این نرم‌افزار به کاربر اجازه می‌دهد تا بخش‌های مختلف سلول را رنگ‌آمیزی کند. از آنجایی که بخش‌های مختلف اندامک‌های سلولی، ضریب شکست متفاوتی دارند، نرم‌افزار قادر است با استفاده از این تفاوت ضریب‌شکست‌ها، تصویر را رنگ‌آمیزی کند.