نشست آشنایی کارشناسان‌ارشد صنعت نفت با فعالیت‌های ستاد نانو

نشست آشنایی کارشناسان‌ارشد صنعت نفت با فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو٬ با حضور جمعی از کارشناسان ارشد، مسئولان و نمایندگان صنعت نفت و کارشناسان ستاد نانو صبح روز ۲۴ فروردین ماه در محل این ستاد برگزارشد.

در ابتدای این نشست کارشناسان کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو به معرفی فعالیت‌‌های ستاد نانو در کشور، دستاوردها و پیشرفت‌های بدست آمده در حوزه‌های منابع انسانی، زیرساخت، ترویج، صنعت و بازار پرداختند. معرفی برخی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو و محصولات و دستاوردهای مرتبط با صنعت نفت، سیر تکاملی، قابلیت‌ها و مزیت‌های رقابتی این محصولات نانویی در مقایسه با سایر محصولات از جمله موارد اشاره شده در حوزه فعالیت‌های صنعت و بازار بود.

از جمله این محصولات می‌توان به فیلترهای هوای نیروگاهی، پوشش‌های فوق سخت مقاوم به سایش مانند CVD و DLC، تجهیزات آزمایشگاهی مانند GC و BET، حسگرهای شناساگر گاز و دستگاه‌های تصفیه آب و پساب اشاره داشت. لازم به ذکر است که در معرفی هر یک از این محصولات کاربردهای صنعتی آنها، قابلیت‌ها، تست‌ها و آزمایش‌های انجام گرفته بر روی آنها، تاییدیه‌های صنعتی و آزمایشگاهی و همچنین بخش‌های مختلف صنایع که در حال استفاده از این محصولات هستند بیان شد.
 
همچنین برنامه‌های حمایتی کارگروه صنعت و بازار ستاد در راستای تعامل نزدیک و موثر با صنایع و شرکت‌های بزرگ معرفی شد. از جمله آنها می‌توان به برنامه طرح‌های نوآورانه اشاره داشت که در فراخوان‌های مختلف در طول سال در حال برگزاری است و این امکان را برای فناوران و شرکت‌های کوچک فعال در حوزه نانو فراهم می‌سازد که با معرفی طرح‌ها و محصولات خویش به این برنامه از خدمات و تسهیلات تجاری‌سازی ستاد نانو بهره‌مند شوند. از طرفی صنایع و شرکت‌های بزرگ نیز با معرفی اولویت‌ها و نیازهای خویش به این برنامه می‌توانند از مسیر بسیار کوتاه‌تری به رفع نیازها و شناسایی فناوری‌های مورد نظر خویش نایل شوند.

مروری بر فعالیت‌های شرکت‌های نفتی بزرگ دنیا در توسعه و بکارگیری فناوری نانو در فرآیندهای مختلف بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و همچنین حوزه‌های تمرکز هر یک از آنها در جهت بهبود کارایی و راندمان خویش از طریق فناوری نانو نیز از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

در حاشیه این نشست حاضران از نمایشگاه دائمی محصولات و تجهیزات فناوری ستاد توسعه فناوری نانو بازدید نمودند و از نزدیک با دستاوردهای ستاد نانو در حوزه‌های مختلف صنعتی از جمله صنعت نفت و تجهیزات آشنا شدند.

گفتنی است در این نشست کارشناسان‌ارشد صنعت نفت نیز ضمن اشاره به پیشرفت قابل توجه فناوری نانو و اثرات مثبتی که بکارگیری این فناوی می‌تواند در بهبود اقتصادی و راندمان در صنایع مختلف خصوصا نفت داشته باشد، برخی نیازها و مشکلات صنعت نفت را مطرح و خواستار مشارکت ستاد نانو در حل این معضلات شدند. از جمله این موارد می‌توان به نیاز مبرم به پوشش‌های ضدخوردگی در سکوهای نفتی و گازی فراساحل، فیلترهای هوای نیروگاهی با راندمان بالا در مناطق پر گرد و غبار، پوشش‌های سخت در تجهیزات و شیرآلات و به صورت کلی بکارگیری تجهیزات نوین در فرآیند‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت اشاره نمود. بیان راهکارهای همکاری بیشتر با حوزه‌های مختلف صنعت نفت در داخل، بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی در رفع نیاز صنعت نفت و جلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز از داخل کشور از دیگر موارد مطرح شده در این نشست است.

در پایان پیشنهاداتی در راستای همکاری‌های دوجانبه جهت توسعه محصولات مورد نیاز صنعت نفت از طریق ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل پدید آمده از سوی ستاد نانو بیان گردید و طرفین بر ادامه همکاری و تعامل نزدیک و موثر در آینده تاکید کردند.