همکاری مشترک برای توالی‌سنجی DNA با نانوحفره

مرکز آنالیز ژنوم (TGAC) اخیرا در برنامه ویژه‌ای موسوم به MAP شرکت کرده است که در آن از نانوابزار توالی‌سنج DNA برای مطالعه و نظارت روی توالی‌سنجی DNA استفاده می‌شود.

شرکت آکسفورد نانوپور تکنولوژیز (Oxford Nanopore Technologies) چندی قبل دستگاه قابل حملی برای توالی‌سنجی DNA ارائه داد. اخیرا برنامه‌ای به نام MAP (MinION Access Programme) برای استفاده از این توالی‌سنج راه‌اندازی شده است.
مرکز آنالیز ژنوم (TGAC) قصد دارد با شرکت در این برنامه شرایطی برای انجام آنالیز زنده (real time) فراهم کند تا محققان بتوانند نتایج و داده‌های آنالیزی خود را فورا دریافت کنند. برای این کار، این مرکز سیستم آنالیز DNA را به همراه داده‌های DNA مربوط به صدها هزار میکرواورگانیسم مختلف را در اختیار محققان قرار داده است.
دانشمندان معمولا در کار با جانداران با ژنتیک پیچیده با مشکلاتی روبرو هستند. استفاده از این دستگاه و بانک اطلاعاتی همراه آن می‌تواند به کسانی که با DNAهای پیچیده روبرو هستند کمک شایانی کند. ریچارد لگت از محققان گروه الگوریتم و زیرساخت داده‌های TGAC می‌گوید: « زمانی که بخواهیم به صورت زنده روی DNA مطالعه کنیم، چالش‌های متعددی بوجود می‌آید. این دستگاه کوچک و ارزان می‌تواند برای رفع این موانع بسیار سودمند باشد.»
این گروه تحقیقاتی از ابزارهای بیوانفورماتیک برای این پروژه استفاده کردند. همچنین این گروه از ابزاری موسوم به NanoOk استفاده کردند که برای آنالیز داده‌های نانوحفره و شناسایی خطاهای کار طراحی شده است.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان ‘Towards Real-Time Surveillance Approaches Using Nanopore Sequencers’ در کنفرانس AGBT منتشر شده است.
مزیت این پروژه آن است که شرایط آنالیز ارزان، ساده و قابل حمل را در اختیار محققان قرار می‌دهد. البته هنوز این روش با خطاهایی همراه است اما با این حال دقت بالایی در آنالیز DNA دارد. با این ابزار جدید می‌توان بسیاری از آفت‌های گیاهی و بیماری‌های اپیدمی انسان را مورد مطالعه قرار داد.
مرکز آنالیز ژنوم یکی از مراکز تحقیقاتی تراز اول جهان است که روی توسعه ژنوم و برنامه‌های محاسبات زیستی فعالیت دارد.