افزایش کارایی پیل خورشیدی با نانوسیم GaAs

یک شرکت سوئدی اقدام به ساخت پیل‌های خورشیدی با کارایی بالا از نانوسیم‌های گالیم آرسناید کرده است. کارایی این پیل‌ها دو برابر بیشتر از همتایان پیشین خود است.

سل‌ولتائیک (Sol Voltaics) یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانومواد پیشرفته برای صنعت پیل خورشیدی است. این شرکت اخیراً اعلام کرده که با استفاده از آرایه نانوسیم‌های گالیم آرسناید موفق به افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی شده است به طوری که بازده این پیل‌ها به دو برابر افزایش یافته است.
این ادعای شرکت سل‌ولتائیک توسط یک سازمان مستقل، Fraunhofer ISE، تأیید شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که کارایی این پیل‌ها به ۲۷ درصد رسیده است. اریک اسمیت، از مدیران سل‌ولتائیک، می‌گوید: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با شرکت‌ها و صنایع مخلتف هستیم تا به آن‌ها کمک کنیم با این فناوری کارایی پیل‌های خورشیدی خود را به ۲۷ درصد برسانند.»
این بالاترین رکورد کارایی پیل خورشیدی بوده به طوری که نسبت به پیل‌های نانوسیم ارسنید گالیم، افزایش دو برابری داشته است. کنترل دانسیته بالای حالات سطحی آرسنید گالیم برای پیل‌های خورشیدی از اهمیت بالایی برخوردار است. این دستاورد جدید شرکت سل‌ولتائیک نشان می‌دهد که این شرکت موفق شده این چالش را رفع و به رشد بازار پیل‌های خورشیدی مبتنی بر نانوسیم کمک کند.
اسمیت می‌افزاید: «کارایی نانوسیم‌های گالیم‌آرسنید یکی از مهمترین پارامترهای فیلم ارزان قیمت ماست. استفاده از عناصر گروه سوم جدول تناوبی همیشه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تولید پیل فتوولتائیک بوده است اما قیمت این عناصر مانع تجاری‌سازی این پیل‌ها می‌شود. با این فناوری جدید می‌توان هزینه تولید پیل‌های حاوی عناصر گروه سوم را کاهش داد.»
سل‌ولتائیک در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه لوند سوئد انشعاب یافت و تأسیس شد. هدف اصلی این شرکت تولید نانومواد پیشرفته برای پیل‌های خورشیدی است. نانوسیم‌های با نام تجاری Aerotaxy® از محصولات این شرکت است.