ساخت دستگاه EPR رومیزی با حساسیت بالا

شرکت بروکر (Bruker) دستگاه EPR رومیزی جدیدی به بازار عرضه کرده است. این دستگاه حساسیت و پایداری بالایی برای مطالعه نمونه‌های زیستی دارد.

شرکت بروکر (Bruker) در پنجاه‌و‌ششمین کنفرانس NMR، دستگاه جدید خود موسوم به EMXnano™ را رونمایی کرد. این دستگاه اولین سیستم رومیزی EPR (رزونانس پارامغناطیس الکترون) است که با دقتی مناسب برای تحقیقات ساخته شده است.
از EMXnano™ می‌توان برای نمونه‌های مختلف نظیر فلزات واسطه، آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد استفاده کرد. با این دستگاه می‌توان اطلاعات ارزشمندی در مورد سیستم‌های شیمیایی و زیستی ارائه کرد. برای افزایش حساسیت و پایداری در این دستگاه، بروکر از رزوناتور ماکروویوی جدید و کارا به همراه یک مغناطیس پایدار استفاده کرده است.
این دستگاه لوازم جانبی مختلفی دارد که برای استفاده در حوزه‌های مختلف طراحی شده است. برای مثال از نوعی طیف‌سنج می‌توان در این ابزار استفاده کرد. ساندرا و گارت ایتون از دانشگاه دنور می‌گویند: «ما به شرکت بروکر تبریک می‌گوییم که توانسته چنین ابزار جالبی را طراحی کند. حساسیت، محدوده اسکن و سهولت کاربرد این دستگاه بسیار جالب توجه است.»
EPR برای مطالعات استاتیک و دینامیک مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری که از این ابزار برای بررسی ساختار رادیکالی مواد استفاده شده است. یکی از مزیت‌های این دستگاه آن است که می‌توان در حین آزمایش شرایط (نظیر دما یا تابش) را تغییر داد. فعالیت‌هایی نظیر سنتز پلیمرها، آزمایش خلوص سیلیکون در پیل‌های خورشیدی، به دام افتادن اسپین‌ها برای ارزیابی پایداری و مطالعه متالوپروتئین‌ها را می‌توان با این دستگاه انجام داد. در الکتروشیمی، شیمی اکسیداسیون احیا، فتوشیمی و کاتالیست‌ها، EMXnano™ می‌تواند برای مطالعه مراکز و شعاع فلزی استفاده شود.
ورنر ماس، از مدیران شرکت بروکر، می گوید: «کاربردهای نوظهور EPR موجب شده تا توجه زیادی به این دستگاه در حوزه‌های مختلف شود. ما به نظرات و تماس‌های مشتریان گوش داده و در نهایت ابزاری کوچک و کارا برای آن‌ها تولید می‌کنیم.»