نانوحسگری برای تشخیص گوشت فاسد

محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی اقدام به تولید حسگری کردند که می‌تواند گوشت فاسد را شناسایی کند. این نانوابزار برای تولید بسته‌بندی هوشمند و ممانعت از دور ریز غذای سالم بسیار ایده‌آل است.

پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ساخت بسته‌بندی هوشمندی شدند که ارزان قیمت بوده و قابل انتقال است. از این حسگر می‌توان برای شناسایی گازهای آزاد شده از گوشت فاسد استفاده کرد. این بسته‌بندی هوشمند به مصرف‌کنندگان امکان تشخیص گوشت فاسد شده را می‌دهد و شرایط برای نگهداری ایمن‌تر گوشت در یخچال‌ها را فراهم می‌کند.
در این حسگر از نانولوله‌های کربنی استفاده شده که به صورت شیمیایی اصلاح شده‌اند. این بسته‌بندی هوشمند اطلاعات بسیار دقیقی درباره تاریخ انقضاء گوشت به مصرف‌کننده می‌دهد.
سویگر از محققان این پروژه می‌گوید: «بسیاری از مردم مواد غذایی فاسد نشده و قابل استفاده را بیرون می‌اندازند. بنابراین استفاده از این بسته‌بندی هوشمند می‌تواند میزان دور ریز مواد غذایی را کاهش دهد.»
این حسگر شباهت‌زیادی به ادوات نانولوله‌کربنی نظیر حسگر میوه دارد که در آزمایشگاه سویگر ساخته شده است. اساس تمام این ادوات یکی است؛ نانولوله‌کربنی به صورت شیمیایی اصلاح شده به طوری که می‌تواند در صورت وجود یک گاز ویژه، جریان الکتریکی عبوری از خود را تغییر دهد.
در این پروژه، محققان سطح نانولوله‌های کربنی را با ترکیبات حاوی فلز موسوم به متالوفورفورین تزئین کردند که در مرکز آن یک اتم فلزی و اطراف آن چندین حلقه حاوی نیتروژن وجود دارد. هموگلوبین یک ترکیب متالوفورفورین است که هسته‌ای از جنس آهن داشته و نقش مهمی در انتقال اکسیژن دارد.
در این پروژه محققان از متالوفورفورین با هسته کبالت استفاده کردند. آمین‌هایی نظیر پوتریسین و کاداورین از گوشت فاسد شده آزاد می‌شود که به سطح ترکیبات نیتروژن‌دار متالوفورفورین متصل شده و هدایت الکتریکی نانولوله‌های کربنی را تغییر می‌دهد.
برای استفاده از این ابزار، کافی است جریانی از آن عبور داد و در صورت وجود گازهای متصاعد شده از گوشت فاسد جریان تغییر می‌کند.

نتایج یافته‌های محققان در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده است.