صاحب امتیازان برتر در زمینه ثبت اختراع در حوزه فناوری نانو در سال ۲۰۱۴

به گزارش استت نانو در سال ۲۰۱۴ شرکت IBM بیشترین پتنت را در زمینه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا (USPTO) به ثبت رسانده است و رتبه اول صاحب امتیازان برتر ثبت پتنت در حوزه فناوری نانو را در این اداره به خود اختصاص داده است. همچنین در اداره ثبت اختراع

بر اساس بررسی آماری انجام گرفته از بانک داده Orbitو بر اساس اختراع‌های به ثبت رسیده (Granted patents) در دو اداره ثبت اختراع آمریکا (USPTO) و اروپا (EPO) مشخص گردید که در سال ۲۰۱۴ تعداد ۲۴۰۹۰ اختراع در زمینه فناوری نانو در USPTO به ثبت رسده است که ۷.۲ درصد از این اختراعات متعلق به شرکت معروف IBM است و این شرکت توانسته است بیشترین اختراع در زمینه فناوری نانو را در USPTO در سال ۲۰۱۴ به نام خود ثبت کند و از این حیث در رتبه اول قرار گیرد.

این شرکت در زمینه‌های فناوری از جمله نرم افزار و سخت افزار فعالیت می‌کند و دفتر مرکزی آن در آرمونک (Armonk) آمریکا واقع شده است. دو شرکت ژاپنی SEMICONDUCTOR ENERGY LABORATORY COMPANY, LTD. و CANON KABUSHIKI KAISHA به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند. حضور ۵ شرکت ژاپنی و یک دانشگاه از آمریکا (دانشگاه کالیفرنیا) در میان ده صاحب امتیاز برتر در USPTO بسیار حائز اهمیت است. یک شرکت از کره جنوبی به همراه سه شرکت از آمریکا سایر ده صاحب امتیاز برتر را تشکیل می دهد.
۵۰ صاحب امتیاز برتر در زمینه ثبت اختراع در حوزه فناوری نانو در USPTO از اینجا قابل مشاهده است.

بررسی اداره ثبت اختراع اروپا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ شرکت آلمانی BASF SE از تعداد ۴۹۹۴ اختراع به ثبت رسیده در زمینه فناوری نانو در این مرکز بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و از این حیث در رتبه اول قرار دارد. این شرکت به نوعی بزرگترین شرکت صنایع شیمیایی جهان است که مقر اصلی آن در لودویگسهافن (Ludwigshafen) آلمان است. مطبق جدول ۵۰ صاحب امتیاز برتر در زمینه ثبت اختراع در اداره ثبت اختراع اروپا٬ رتبه‌های دوم و سوم در اختیار مرکزی پژوهشی از فرانسه COMMISSARIAT A L’ENERGIE ATOMIQUE ET AUX ENERGIES ALTERNATIVES و شرکت ژاپنی FUJIFILM CORPORATION است.

در میان ده صاحب امتیاز برتر در حوزه ثبت اختراع در زمینه فناوری نانو در EPO، کشورهای ژاپن ، فرانسه و آمریکا هرکدام دارای سه نماینده و آلمان تنها دارای یک نماینده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه شرکت FUJIFILM CORPORATION، ۳M INNOVATIVE PROPERTIES COMPANY و CANON KABUSHIKI KAISHA در میان ده صاحب امتیاز برتر در هر دو اداره ثبت اختراع USPTO و EPO حضور دارند که این امر بیانگر توجه همزمان این شرکت ها به دو بازار اروپا و آمریکا است.