همکاری یک شرکت داخلی و دانشگاه بوعلی سینا در شناسایی بهترین شرایط سنتز نانولایه‌های طلا

پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینای همدان با همکاری یک شرکت داخلی تلاش نموده‌اند تا عوامل مؤثر بر سنتز نانوپوشش‌های طلا را شناسایی کنند. با استفاده از اطلاعات این پژوهش برای تولید چنین لایه‌هایی دیگر نیاز به استفاده از روش آزمون و خطا در تولید نیست. از طرفی می‌

اهمیت عمده لایه‌های نازک در صنایع الکترونیک، میکروالکترونیک و صنایع نوری است. در این میان، فیلم‌های نازک طلا در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی مانند سیستم‌های میکرو‌الکترومکانیکی، حسگرها، منسوجات الکترونیکی، مهندسی زیستی و … مورد استفاده قرار گرفته است. این کاربردها ناشی از خواص مطلوب طلا همچون پایداری شیمیایی بالا، مقاومت در برابر اکسایش و زیست سازگاری خوب آن است.
سعید نظری، مجری طرح، با اشاره به اهمیت کاربرد این نانولایه‌ها عنوان کرد: «هدف از انجام این طرح ، آشنایی بیشتر با لایه‌های نازک و خواص ویژه‌ی طلا در مقیاس نانومتری بوده است. برای این منظور چگونگی ایجاد نانو ذرات طلا به روش تبخیر با باریکه‌ی الکترونی تحت خلأ بالا ( Physical Vapor Deposition )، چگونگی توزیع نانو-میکرو ذرات طلا در ضخامت‌های مختلف و تأثیر عامل دما بر آن‌ها قبل و پس از فرایند بازپخت بررسی شده است.»
در مسیر فرایند تولید نانوذرات و نانوپوشش‌ها همواره مشکلاتی همچون نبود دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز، هزینه‌های بالای انجام آزمایش با روش‌های مختلف و دستگاه‌های بررسی لایه‌های نازک نانومتری وجود دارد.
نظری معتقد است که می‌توان از اطلاعات حاصل از این پژوهش از جمله چگونگی ایجاد نانوذرات طلا به روش یاد شده، خواص ساختاری، مورفولوژی و نوری لایه‌های نازک طلا قبل و پس از بازپخت استفاده کرد و با حفظ یا تغیر عوامل دخیل در این ویژگی‌ها از جمله جنس زیرلایه، نوع خلأ ایجا شده، ولتاژ دستگاه، دماهای بازپخت و … در دستگاه‌های مرتبط، به نوعی در صنعت دستگاه‌های لایه‌نشانی تحولی ایجاد نمود.
وی در ادامه افزود: «با استفاده از نتایج این طرح و به کارگیری مفید و بجای آن‌ها، دیگر نیازی به استفاده از روش آزمون و خطا در ایجاد نانوذرات طلا نیست. از طرفی، به دلیل دقت عمل و حساسیت بالای این روش در ایجاد نانوذرات طلا و همچنین جلوگیری از تشکیل اکسید طلا در طی فرایند و پس از آن نیز، افزایش سرعت تولید این نانوساختارها و کم شدن هزینه‌ها امکان پذیر خواهد شد.»
این تحقیقات در قالب پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد سعید نظری و با همکاری دکتر مهدی حاج ولیئی از دانشگاه بوعلی سینای همدان و به سفارش شرکت پوشش‌های نانوساختار انجام شده است. این طرح توسط ستاد ویژه‌ی توسعه فناوری نانو به عنوان پایان‌نامه‌ی‌ مورد نیاز صنعت پذیرفته شده است. آیین نامه‌ی حمایت از پایان نامه‌های مورد نیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.