خمیر مبتنی برنانوذرات نقره، جایگزینی برای لحیم

شرکت کیوسرا امیرکا با استفاده از نانوذرات نقره موفق به ساخت خمیری برای اتصال رشته‌های سیم در ادوات الکترونیکی شده است. این محصول عاری از سرب بوده و هدایت الکتریکی و گرمایی بالایی دارد.

کیوسرا امیرکا (Kyocera America) اعلام کرد که خمیر سینتر نقره موسوم به XT2773R7 Silver Sinter Paste را به بازار عرضه خواهد کرد. این خمیر نسبت به مواد لحیم‌کاری رایج از مزایای زیادی برخوردار است. محصول جدید کیوسرا عاری از سرب بوده و بدون نیاز به فشار اضافه می‌تواند اتصالات مس را به یکدیگر جوش دهد؛ بدون این که عملکرد الکتریکی و گرمایی سیستم مختل شود. این خمیر کاربردهای متعددی در حوزه‌هایی نظیر نیمه‌هادی، خودروسازی و تولید دیود‌های نشر نور دارد.
باب ویسلر، مدیرعامل کیوسرا، می‌گوید: «ادوات با توان کاری بالا نظیر ترانزیستورهای دو قطبی دروازه‌ای عایق شده، منابع تأمین نیروی LED و ماژول‌های خودروها دارای محدودیت عملکردی هستند که این محدودیت به دلیل وجود مشکلاتی در پخش گرما موجب از بین رفتن لحیم و مواد اتصال دهنده می‌شود. با استفاده از این خمیر می‌توان فناوری‌های مختلف را توسعه داد و بر مشکلات فنی موجود در این مسیر غلبه کرد.»
این فناوری که در آن از نانوذرات نقره استفاده شده است هدایت الکتریکی بالای ۲۰۰ W/mK دارد و می‌تواند برای سطوح نقره، طلا و مس استفاده شود. این خمیر در مقایسه با لحیم‌های تجاری، سه برابر بیشتری هدایت گرمایی در اتصالات ایجاد می‌کند. سیستم پخش گرمایی که در این خمیر استفاده شده بسیار جدید و کارآمد است به طوری که می‌تواند نیازهای مختلف صنعت را برآورده سازد.
صنعت نیمه‌هادی کمر همت برای حذف لحیم‌های حاوی سرب بسته که دلیل این امر اثرات زیست‌محیطی مخرب این ماده است. تا کنون برای حل این مشکل از آلیاژهای سرب استفاده شده است. نانوذرات نقره به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌تواند نقش مهمی در افزایش عملکرد چنین خمیرهایی داشته باشد.
کیوسرا در راستای توسعه فناوری زیست‌سازگار و کاهش مضرات زیست‌محیطی فناوری‌های فعلی اقدام به ارائه این خمیر کرده است.