توافق‌نامه‌ای برای تجاری‌سازی نانوداروی ضد درد

اخیرا دو شرکت تحقیقاتی در حوزه نانودارو اقدام به عقد توافق‌نامه همکاری برای توسعه و تجاری‌سازی نوعی نانوداروی ضد دردهای عصبی کرده‌اند. این نانودارو که آمیکت نام دارد آزمون‌های بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

ایمیون فارماکیتیکالز (Immune Pharmaceuticals Inc) اعلام کرد این شرکت وارد یک توافق‌نامه همکاری با شرکت ییسوم شده است. ما حصل این توافق‌نامه انتقال فناوری از شرکت ییسوم به ایمیون است که در نهایت فناوری نانوفرمولاسیونی موسوم به آمیکت توسط ایمیون تجاری‌سازی شود.
دانیل تمپر مدیرعامل شرکت ایمیون می‌گوید: «ما معتقدیم که این فرمولاسیون جدید می‌تواند ارزش تجاری محصولات را افزایش دهد. ما در قالب این توافق‌نامه بحث‌های مختلفی انجام دادیم که این مباحث بیش از دو ماه زمان برده است. ما معتقدیم که امکان بهره‌برداری بهتر از این نانوفرمولاسیون جدید را دار هستیم به همین دلیل اقدام به انتقال این فناوری کرده‌ایم و لیسانس استفاده از امیکت را در اروپا و آمریکا بدست آوردیم تا این فناوری را مناطق دیگر جهان عرضه کنیم.»
آمیکت یک نانوداروی موضعی برای درمان دردهای عصبی است که فرآیند آزمون‌های بالینی خود را روی ۱۷۰۰ بیمار پشت سر قرار داده است. تحقیقات انجام شده روی این نانودارو اثربخشی آن را در دوزهای بالا ثابت کرده است. این دارو به صورت خوراکی مصرف می‌شود. در حال حاضر بازار دردهای عصبی بالغ بر ۳٫۵ میلیارد دلار توسط گزارش گلوبال دیتا تخمین زده شده است.
شرکت ایمیون شریک راهبردی پروفسور بنیتا است که محقق ارشد شرکت ییسوم بوده و روی این نانودارو تحقیقات بسیاری انجام داده است. علاوه بر آمیکت، این دو شرکت فناوری‌های مختلفی نظیر نانوذرات آنتی‌بادی برای رهاسازی دارو در شیمی‌درمان را به صورت همکاری مشترک توسعه داده‌اند. اخیرا نیز نانودارو سیلوسفرین A را به صورت مشترک ارائه کرده‌اند.