ثبت پتنتی درباره کاربرد چاه‌های کوانتومی

شرکت ورلاس تکنولوژیز موفق به ثبت پتنتی درباره ساخت لایه نازک نیمه‌هادی از جنس چاه‌های کوانتومی شده است. این پتنت برای ساخت نمایشگرها و سیستم‌های روشنایی می‌تواند استفاده شود.

شرکت ورلاس تکنولوژیز (VerLASE Technologies) اعلام کرد دفتر ثبت اختراعات آمریکا، پتنت این شرکت را با شماره ۹۰۳۵۳۴۴ به ثبت رسانده است. این پتنت درباره فناوری تبدیل طول موج مبتنی بر چاه‌های کوانتومی است که از مواد متورق شده بدست می‌آید.
کاربرد اولیه این پتنت در ساخت نمایشگرها و سیستم‌های روشنایی حالت جامد (SSL) است. از این فناوری برای ساخت تلفن‌های هوشمند و نمایشگر تبلت‌ها می‌تواند استفاده کرد. این پتنت توانسته بر برخی مشکلات موجود در استفاده از نقاط کوانتومی و فسفرهای رایج در تبدیل رنگ فائق آید. این فناوری می‌تواند برای مواد مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
مواد نیمه‌هادی دو بعدی نظیر گرافن توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این مواد می‌تواند در لایه‌های بلوری رشد کرده و اتصال ضعیفی به هم داشته باشند در نتیجه ساختاری شبیه به ورق کاغذ خواهد داشت. شرکت ورلاس تکنولوژیز روی چاه‌های کوانتومی فتولومینسانس تحقیق می‌کند. این نقاط با استفاده از نانوپلاکت‌هایی از جنس سلنید گالیم، دی‌سولفید تنگستن و دی‌سولفید مولیبدن ساخته می‌شود. زمانی که این مواد (مثلا با استفاده از LED آبی) برانگیخته شوند قادر به بازنشر رنگ جدید خواهند بود (معمولا قرمز، سبز و زرد). این مواد ساختار محدود شده کوانتومی هستند که به صورت دو بعدی در می‌آیند و می‌توانند همانند نقاط کوانتومی برای تبدیل رنگ استفاده شوند.
فتولومینسانس چاه‌های کوانتومی بستگی به ضخامت و ساختار شیمیایی ماده دارد. در واقع ابعاد نانوساختارها می‌تواند روی نور نشر یافته اثر داشته باشند.
چاه‌های کوانتومی مزیت‌های نوری نظیر باریک بوده طیف نشری، رنگ بهتر و اشباع شدگی رنگ دارند. بنابراین چاه‌های کوانتومی نسبت به فسفرهای رایج قادر به ایجاد کنتراست تیزتری هستند.
از این مواد نیمه‌هادی دو بعدی ورقه‌ای که شرکت ورلاس تکنولوژیز تولید کرده می‌توان برای تولید ساختار ساندویچی استفاده کرد. این شرکت روشی ارزان و ساده برای تولید این ساختار ارائه کرده است.