تولید باتری با استفاده از جوهر گرافنی

محققان انگلیسی موفق به تولید جوهر گرافنی شدند که از آن می‌توان برای چاپ سه بعدی باتری‌ها استفاده کرد. این ساختار سه بعدی دارای مساحت سطحی بالایی بوده و برای تولید ادوات ذخیره‌سازی انرژی مناسب است.

پژوهشگران دانشگاه متروپولیتن منچستر در حال ساخت ابرباتری سه بعدی با استفاده از جوهر گرافنی هستند. این گروه تحقیقاتی روش چاپی ارائه کردند که در آن می‌توان لایه‌های گرافن را به گونه ای خشک کرد که در نهایت، باتری ابرخازن یا دیگر ادوات ذخیره‌سازی انرژی ساخته شود.
کرایکز بانکز از محققان این پروژه که سه سال و نیم روی آن کار کرده می‌گوید: «ما در حال تولید جوهری هستیم که بتواند خم شده و انعطاف‌پذیر باشد. این جوهر باید قابلیت چاپ سه بعدی را داشته باشد و در نهایت بتواند ساختارهای سه بعدی ایجاد کند.»
بانکز می‌افزاید: «سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی برای ممانعت از تغییرات آب و هوایی بسیار مهم هستند. در حال حاضر امکان تولید انرژی پاک از منابع مختلف وجود دارد اما باید بتوان آن را به شکلی کارا ذخیره‌سازی کرد. در حال حاضر باتری‌ها و ابرخازن‌های حاوی لیتیم و یون سدیم گزینه مناسبی هستند. در این پروژه سعی کردیم از گرافن برای این کار استفاده کنیم.»
با ترکیب هدایت الکتریکی گرافن و طبیعت ساختار سه بعدی می‌توان کانال‌های متخلخل و ساختارهای سلسله مراتبی ایجاد کرد که مساحت سطحی بالایی داشته باشند و هم خواص الکتریکی مناسبی ارائه کنند.
در کنار استفاده از جوهر گرافنی، فرآیند چاپ سه بعدی باید به گونه‌ای اصلاح شود که بتوان از این جوهر در آن استفاده کرد. در حال حاضر یک لایه از گرافن باید با سپری شدن یک ساعت، خشک شود تا لایه دیگر روی آن قرار گیرد. محققان این پروژه معتقداند باید این سرعت افزایش یابد که استفاده از تابش فرابنفش یک راهکار می‌تواند باشد.
بانکز می‌گوید: « در حالت ایده‌آل، ما باید سیستمی ارائه کنیم که تنها با فشار یک دکمه، دستگاه خودش کار چاپ را بدون دخالت انسان انجام دهد.»