روشی ساده برای تولید انبوه نانوروبان گرافنی

محققان موفق به ارائه روشی ساده برای تولید انبوه نانوروبان گرافنی شدند. در این روش متان به عنوان منبع تولید کربن برای لایه‌نشانی گرافن روی سطح ژرمانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آینده ادوات الکترونیکی می‌تواند به شدت متأثر از نانوروبان‌های گرافنی باشد. گرافن قادر است کارایی ادوات الکترونیکی را بهبود داده و مصرف انرژی را در آن‌ها کاهش دهد. این ماده ویژگی‌هایی دارد که آن را تبدیل به ماده جادویی قرن ۲۱ کرده است.
استفاده از گرافن با چالش‌هایی همراه است، برای مثال نانوروبان‌های گرافنی را به سختی می‌توان تولید کرد. اخیراً مقاله‌ای در نشریه Nature Communications منتشر شده که راهکاری برای این مشکل ارائه کرده است.
تا کنون همیشه ایده تولید انبوه نانوروبان گرافنی توام با تجهیزات و امکانات خاصی بوده است اما در این مقاله، محققان روشی ارائه کردند که می‌توان نانوروبان گرافنی را مستقیماً روی سطوح نیمه‌هادی نظیر ژرمانیم تولید کرد.
مایکل آرنولد از دانشگاه ویسکوسین مادیوسن می‌گوید: «نانوروبان گرافنی را می‌توان به صورت مستقیم روی سطوح نیمه‌هادی نظیر ژرمانیوم رشد داد. این فرآیند کاملاً منطبق با روش‌های رایج صنعت نیمه‌هادی است. در این روش موانع بسیار اندکی برای تولید محصولی عالی برای صنعت الکترونیک وجود دارد.»
گرافن طی سال‌های اخیر تحول زیادی ایجاد کرده است؛ برای مثال این ماده می‌تواند رسانایی بالایی داشته و توزیع گرما را در ادوات الکترونیکی بهتر از سیلیکون انجام دهد. در حال حاضر از سیلیکون به عنوان ماده استاندارد برای تولید تراشه استفاده می‌شود. نانوروبان گرافنی با عرض کمتر از ۱۰ نانومتر برای این کار ایده‌آل است.
تولید یک نوار نازک گرافنی همیشه چالش برانگیز بوده است؛ تولید نانوروبانی بسیار باریک و با لبه‌های کامل دشوار است.
در این روش جدید، کربن از اتم‌های متان تأمین شده و روی سطح ژرمانیوم قرار می گیرد تا گرافن به صورت نوار باریکی شکل گیرد. لبه‌های گرافنی که با این روش به دست می‌آید برای ادوات الکترونیکی بسیار مناسب است.
محققان در حال حاضر روی تکمیل این فرآیند کار می‌کنند.