نقش نانوحباب‌ها در استخراج گاز طبیعی

محققان کانادایی برای افزایش بهره‌وری استخراج گاز طبیعی از بستر اقیانوس‌ها به مطالعه نقش نانوحباب‌ها در فرآیند تولید گاز طبیعی از متان پرداختند.آن‌ها دریافتند که این نانوحباب‌ها اثر مهمی در این فرآیند دارند.

درون بطری‌های نوشابه، حباب‌های گاز دی‌اکسید کربن مشاهده می‌شود که معمولاً عمر بسیار کوتاهی دارند. هرچند بیشتر حباب‌ها عمر کوتاهی دارند اما نانوحباب‌هایی با دوام بالا وجود دارند که آنها می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.
اخیراً پژوهشگران کانادایی دانشگاه بریتیش کلمبیا با همکاری محققانی از انجمن ملی تحقیقات کانادا روی نقش نانوحباب‌های متان در تشکیل و تجزیه هیدرات‌های گاز طبیعی تحقیق کرده‌اند. هیدرات‌ها در حال حاضر منبعی برای به دست آوردن گاز طبیعی هستند. درک بهتر نقش نانوحباب‌ها در تشکیل و تجزیه این ترکیبات می‌تواند در استحصال بهتر گاز طبیعی مفید باشد. 
هیدرات‌های متان معمولاً زیر بستر دریا پنهان است و به سختی می‌توان به آن دست یافت. تنها با تجزیه آن، گاز طبیعی به دست می‌آید. گاز متان در طول میلیون‌ها سال از اتمسفر به زیر بستر دریا کشیده شده و در آنجا تجمع یافته است.
سامان علوی از محققان این پروژه می‌گوید: «اگر فرآیند تجزیه هیدرات متان به سرعت اتفاق بیافتد، این ماده می‌تواند به صورت نانوحباب تشکیل شود.»
نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد، اگر دما و فشار به حد مناسبی برسد آنگاه نانوحباب‌های متان در فاز محلول تشکیل شده و موجب تسریع تشکیل هیدرات می‌شود. این نانوحباب‌ها می‌توانند متان بیشتری را به سطح تماس آب برسانند و با این کار، کارایی تشکیل هیدرات را افزایش دهند. نتایج این پژوهش اطلاعاتی به محققان این امکان را می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند با کمک نانوحباب‌های فرآیند تولید هیدرات‌ها را افزایش دهند.
این گروه موفق به ارائه توضیحی درباره پدیده‌ای شدند که در آن محلول آبی در تماس با متان تشکیل هیدرات متان جامد می‌دهد که نرخ تشکیل آن بسیار بالاست. پژوهشگران دریافتند که این پدیده به دلیل تشکیل نانوحباب‌ها اتفاق افتاده و دوام بالای نانوحباب در این فرآیند نقش مهمی دارند.
این گروه تحقیقاتی قصد دارند روی سرنوشت نهایی نانوحباب‌ها تحقیق بیشتری کنند.

نتایج این پژوهش در نشریه Chemical Physics منتشر شده‌است.