سبزوار: ایجاد خاصیت رسانای الکتریکی در پارچه‌های پشمی با نانولوله‌ی کربنی

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار با استفاده از نانولوله‌های کربنی به اصلاح سطح پارچه‌های پشمی پرداختند. این عمل منجر به ایجاد خاصیت رسانای الکتریکی در نمونه‌های مورد آزمایش شده است. در صورت دستیابی به تولید انبوه، این پارچه‌ها در صنایع مختلف از جمله پ

در بین مواد نساجی، پارچه‌های پشمی به دلیل خواص ویژه‌ی خود از قبیل عایق بودن و انعطاف پذیری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما رشد سریع فناوری‌های پیشرفته و نیاز مصرف‌کنندگان در حوزه‌های مختلف سبب شده که صنعت نساجی توجه خود را به ساخت و توسعه‌ی نسل جدیدی از پارچه‌ها معطوف کند. تولید پارچه‌هایی با قابلیت‌های جدید نظیر رسانایی الکتریکی از جمله‌ی این تغییرات است.
به گفته‌ی دکتر زهرا متقی، در این طرح تلاش شده تا با استفاده از نانولوله‌های کربنی ساده و اصلاح شده، پارچه‌هایی با خواص جدید سنتز شود.
طبق نتایج حاصل شده، بهره‌گیری از نانولوله‌ها و اصلاح سطح نمونه‌ها سبب شده تا پارچه‌هایی رسانا با خواص الکتریکی متفاوت ایجاد شود. سنتز این پارچه‌ها دریچه‌ی تازه‌ای به روی تولید کامپوزیت‌هایی با کاربردهای سنتی و نوآورانه باز خواهد کرد.
متقی در خصوص مزیت تولید چنین منسوجاتی عنوان کرد: «با افزودن نانولوله‌های کربنی به پارچه‌ی پشمی، که خود یک ماده‌ی عایق است، این قابلیت ایجاد شده تا آن را به عنوان یک ماده‌ی نسبتاً هادی مطرح نمود. لذا از این پارچه می‌توان در گستره‌ی تولید لباس‌های معمولی و صنعتی تا لباس‌های محافظ در صنعت دفاعی استفاده کرد. تولید منسوجات پزشکی، پارچه‌های خودرو، پوشش‌های ساختمانی و تجهیزات گرمایشی از دیگر کاربردهای پارچه‌ها و الیاف رسانای الکتریسیته است.»
برای ساخت این نمونه‌ها، پارچه‌های پشمی توسط نانولوله‌های کربنی ساده و کربوکسیله شده و در یک حمام امواج فراصوت اصلاح شده‌اند. ساختار سطحی نمونه‌ها به کمک دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف سنجی رامان مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین مقاومت الکتریکی نمونه‌ها نیز اندازه‌گیری شده است. نتایج به دست آمده از آزمایشات نشان داده است که نانو‌لوله‌های کربنی کربوکسیله شده، هدایت الکتریکی بهتری را روی پارچه‌ی پشمی نسبت به نوع ساده‌ی آن ایجاد می‌کنند.
این تحقیقات حاصل همکاری دکتر زهرامتقی- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار- و شیلا شهیدی- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک- است که نتایج آن در مجله‌ی Journal of Natural Fibers (جلد ۱۲، سال ۲۰۱۵، صفحات ۳۸۸ تا ۳۹۸) به چاپ رسیده است.