ابزار جانبی AFM برای تصویربرداری بهتر در مقیاس نانو

یکی از شرکت‌های تولیدکننده میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) اقدام به ارائه ابزاری کرده که به صورت خودکار می‌تواند ارتفاع و سرعت حرکت نوک را تعیین کند. این ابزار به افراد تازه‌کار کمک می‌کند تا شبیه به یک متخصص تصویربرداری کنند.

شرکت پارک نانوسیستم (Park Systems) یکی از پیشروان تولید میکروسکوپ نیروی اتمی است که از سال ۱۹۹۷ تا کنون در این حوزه فعالیت می‌کند. این شرکت اخیراً اقدام به فروش ابزار نانوسکوپ AFM جدیدی کرده است که می‌تواند با سرعت و دقت بالایی تصاویر نانومقیاس قابل اعتماد ایجاد کند. این فناوری جدید که به SmartScan شهرت دارد، با استفاده از نرم‌افزار شرکت پارک سیستم کار می‌کند. این نرم‌افزار فرآیند تصویربرداری را به صورت خودکار انجام می‌دهد. این ابزار که روی دستگاه AFM شرکت پارک‌سیستم قابل نصب است، می‌تواند تصاویر نانومقیاس را با کیفیت بالایی تهیه کند؛ این کار تنها با یک کلیک ساده روی موس قابل انجام است.
این ابزار یک مود خودکار دارد که بی‌نیاز از تنظیمات طاقت‌فرساست. معمولاً در استفاده از AFM تنظیمات مربوط به اسکنر Z و پایین‌ آوردن آن روی نمونه بسیار دشوار است به طوری که نوک میکروسکوپ باید در فاصله چند نانومتری روی سطح قرار گیرد بدون این که آسیبی به سطح نمونه وارد شود.
جیم کیم از دانشگاه وترگر می‌گوید: «استفاده از ابزار SmartScan بسیار ساده بوده و به کاربر اجاره می‌دهد از سطح نمونه تصاویر نانومقیاس تهیه کند بدون این که آماده‌سازی‌ خاصی نیاز باشد. با این مود جدید، دستگاه AFM می‌‌تواند به صورت خودکار روی سطح به حرکت در آمده و به شکل هوشمندی تصمیم بگیرد که چه ارتفاع و فرکانسی برای تصویربرداری مناسب است. تصاویر گرفته شده با این روش بسیار مناسب بوده و شباهت زیادی به تصاویر گرفته شده توسط یک فرد متخصص دارد. من از این که این ابزار را در دسترس دارم بسیار خوشحالم.»
این ابزار تمامی کارهایی را که اوپراتور دستگاه به صورت دستی انجام می‌داد را خودکار انجام می‌دهد، در واقع میکروسکوپ می‌تواند حالت بهینه تصویربرداری را تعیین کند.