روز اول؛ معرفی پنج طرح نوآورانه توسعه‌ای و چهار نمونه اولیه حوزه نفت

۲۹ طرح و نمونه اولیه در سومین دوره طرح‌‌های نوآورانه جهت جذب سرمایه گذار حضور یافته و به معرفی طرح و قابلیت‌های آن به سرمایه‌گذاران و بازدیدکنندگان هشتمین جشنواره فناوری نانو می‌پردازند.

برنامه طرح‌های نوآورانه این فرصت را در اختیار محققان، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد تا بتوانند محصولات نوآورانه خود را در معرض دید علاقه‌مندان، بازدیدکنندگان و به ویژه سرمایه‌گذاران قرار دهند و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده نمایند. از جمله ویژگی‌های بارز حضور در این برنامه می‌توان به تسهیل و تسریع در فرآیند تجاری‌سازی محصولات و طرح‌ها، امکان نمایش محصولات برای عموم و سرمایه‌گذاران و همچنین بهره‌مندی از خدمات و تسهیلات و مشاوره اشارده نمود.

 filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

در سومین دوره از برگزاری این طرح، از مجموع ۴۰۰ طرح ثبت شده ۱۱۰ طرح جهت داوری ارسال و نهایتا ۲۹ طرح پذیرفته و در هشتمین جشنواره فناوری نانو در غرفه طرح‌های نوآورانه واقع در طبقه دوم سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران جهت ارائه و جذب سرمایه‌گذاری حضور پیدا کرده‌اند.

1.    نانوبیوحسگر الکتریکی SiNW – ECIS جهت کاربردهای تشخیصی در سرطان و مانیتورینگ فعالیت‌های سلولی
در این طرح حسگر SiNW-ECIS جهت برهمکنش با سلول‌ها و دریافت سیگنال الکتریکی از آنها طراحی شده است. هدف از این امر مانیتور کردن وضعیت بیولوژیکی سلول با قابلیت کاربرد در تشخیص سرطان و مقاومت دارویی سلول است. این محصول دارای یک اختراع گرنت شده و یک اختراع فایل شده در اداره ثبت اختراع آمریکا است.

2.    فیلتر نانوذرات نقره به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان پرورشی
بیشتر بیماری‌های شایع در آبزی‌پروری از طریق آب‌آلوده به میکروارگانیسم‌ها به آبزیان منتقل و باعث ایجاد خسارت به صنعت تکثیر و پرورش آبزیان می‌شود. در حال حاضر روش‌های کنترل بیماری‌های آبزیان اکثرا مبتنی بر استفاده از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد شیمیایی است که اثرات نامطلوب و گاه بسیار خطرناکی بر آبزیان، محیط‌زیست و انسان (بعنوان مصرف کننده) می‌گذارد. در این طرح با استفاده غیرمستقیم از نانوذرات نقره در قالب فیلترهای تصفیه آب به کنترل بیماری‌های آبزیان پرداخته می‌شود.

3.     ساخت فیلترهای سرنگی
فیلتر سرنگی از دو جزء اصلی تشکیل شده است. یک جزء غشاء پلیمری است که دارای تخلخل و اندازه منافذ مشخص و جزء دوم ماژول نگهدارنده این غشاء است که قابلیت اتصال به سرنگ یا هر سیستم دارای مسیر مشابه انتهای سرنگ را داراست. جزء دوم نیز پلیمری و دارای استحکام نسبتا بالایی است که از غشاء بخوبی محافظت می‌کند. در این طرح با استفاده از نانوساختارهای الیافی، غشاء مورد استفاده در فیلتر سرنگی با ویژگی تخلخل و اندازه منافذ مطلوب طراحی شده است.

4.    کیت‌های استخراج DNA با استفاده از نانوذرات مغناطیسی آهن
جداسازی اسیدهای نوکلئیک ( DNA یا RNA ) یک مرحله مهم قبل از انجام آزمون‌های مولکولی، بیوشیمیایی و تشخیصی است. روش‌های مختلفی برای استخراج و تخلیص اسیدهای نوکلئیک از بافت‌های گیاهی، حیوانی و انسانی وجود دارد که بصورت کیت‌های استخراج DNA به بازار عرضه می‌شوند. مجموعه کیت‌های « مگنان »با استفاده از نانوذرات مغناطیسی آهن و بافرهای اختصاصی برای استخراج DNA از بافت‌های مختلف تولید شده است. این مجموعه کیت‌ها قابلیت استفاده ایمن و کارا در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و پزشکی را دارند.

5.    تولید نانوسلولزها
در دهه گذشته استفاده از نانوسلولزها با هدف ایجاد کاربردهای جدید و بهینه‌سازی خواص محصولات صنایع مختلف رشد چشمگیری داشته است. خواص منحصر به فرد نانوسلولز نظیر تجدید شوندگی، زیست‌سازگاری و زیست‌تخریب‌پذیری، مقاومت‌های مکانیکی بالا، مواد اولیه ارزان و فراوان، نفوذناپذیری بالا، ایمنی و غیره سبب شده است تا این نانوبیوپلیمر کاربردهای وسیعی در تولید نانوکامپوزیت، فوم و فیلتر، قطعات ساختمانی، کاغذسازی، هوافضا، خودروسازی، محصولات دارویی و بهداشتی، صنایع الکترونیک و مغناطیس، صنایع غذایی، بسته‌بندی، رنگ و چسب و غیره پیدا کند.

6.    ساخت پوشش‌های نانوکامپوزیتی به روش پیش‌آغشته جهت تعمیر خطوط لوله
سالانه حجم بالایی از خطوط لوله انتقال نفت و گاز در کشور نیازمند تعمیر و نگهداری‌اند. برای این امر از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این طرح، پوشش‌های کامپوزیتی با بکارگیری فناوری نوین پیش آغشته و همچنین فناوری نانو معرفی می‌شود. آنچه که در این طرح مدنظر است طراحی فرمولاسیون و ساخت جداره‌های کامپوزیتی به روش پیش‌آغشته (  Prepreg  ) با قابلیت پخت با رطوبت، حرارت و نور UV و با قابلیت اعمال بر روی تمامی سطوح، پخت سریع و انعطاف‌پذیری بالا است.

7.    پوشش ضدخوردگی خودترمیم شونده برپایه سل-ژل
یکی از روش‌های حفاظت فعال در برابر خوردگی، استفاده از پوشش‌های هوشمند است که ماده ضدخوردگی را در ساختار پوشش به طرق مختلف ذخیره می‌نماید. با شروع واکنش‌ خوردگی این ماده آزاد شده و می‌تواند جلوی این واکنش را بگیرد. در این طرح، پوششی از جنس SiOx-ZrOx  سنتز شده است و در ساختار ماتریس سل- ژل محفظه بارگذاری از ترکیبات هالوسیت قرار داده می‌شود. بدین ترتیب با تغییر pH  ناشی از خوردگی در محیط، ممانعت کننده به صورت فعال در ماتریس آزاد و مانع خوردگی می‌شود.

8.    نانوافزودنی سوخت دیزل
در این طرح نانوافزودنی سوخت دیزل با نام تجاری IFA133 معرفی شده است. با اضافه کردن این محصول به نسبت ۱ به ۵۰۰ به سوخت دیزل کاهش قابل ملاحظه آلاینده‌های سوخت دیزل از جمله دوده، هیدروکربن‌های نسوخته و کربن مونواکسید حاصل می‌شود. همچنین این محصول با بهبود احتراق در داخل موتور موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.

9.    سیستم تصفیه پلاسمایی پساب
سیستم تصفیه پلاسمایی پساب صنعتی با استفاده از میکرواسپارک‌ها، حباب‌هایی را جهت ایجاد پدیده کاویتاسیون بوجود می‌آورد. واپاشی حباب‌ها دمای بالای موضعی ایجاد می‌کند. از طرفی این حباب‌ها حاوی الکترون و یون هستند که با واپاشی آنها انواع رادیکال‌های اکسیدکننده قوی تشکیل می‌شود. این رادیکال‌ها در نهایت موجب ایجاد لخته و رسوب‌هایی در پساب می‌گردد که به حالت جامد از پساب قابل جداسازی است.

10.    الیاف، نخ و پارچه‌های نیمه‌رسانا و رسانا
امروزه و در عصر پیشرفت فناوری استفاده از طیف‌های فرکانسی و امواج رادیویی در حال گسترش است. بنابراین پارچه‌های با قابلیت محافظت در مقابل امواج کاربردهای زیادی در صنایع مختلف می‌تواند داشته باشد. این منسوجات در مقیاس نیمه صنعتی و با فناوری نانو تهیه شده است. منسوجات هوشمند تولید شده علاوه بر جذب امواج، در مصارفی چون پزشکی، پوشاک، منسوجات الکترونیکی و باتری‌های منعطف پارچه‌ای نیز کاربرد دارد. برای بررسی خواص ضد امواج این پارچه‌ها از آزمون‌های استاندارد IEEE STD 299 بهره گرفته شده است.

11.    ساخت جاذب صوت با استفاده از نانوالیاف
مشکل اساسی در جذب صوت، جذب امواج با بسامدهای پایین و یا متوسط است. بر اساس ویژگی‌های نانوالیاف انتظار می‌رود پس از برخورد امواج صوت به این لایه، جذب در بسامدهای پایین افزایش یابد، اما در عمل پس از اضافه شدن لایه نانولیفی به مجموعه جاذب، ضریب جذب صوت در هر دو بسامد پایین و بالا کاهش می‌یابد. آنچه در این تحقیق صورت گرفت، شناسایی عامل تاثیرگذار بر افت ضریب جذب صوت و رفع آن بود به‌نحوی که پس از غلبه بر این اثر، جذب صوت در بسامدهای بالا و پایین به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

شایان ذکر است، تاکنون دو دوره از این برنامه برگزار شده است. در دوره اول ۱۲ طرح و در دوره دوم ۲۲ طرح حائز امتیازات لازم جهت حضور در جشنواره نانو شدند. بسیاری از این طرح‌ها با بهره‌گیری از فضای فراهم شده و امکانات و تسهیلات و مشاوره‌های قابل دسترس در این برنامه موفق به جذب سرمایه‌گذار و یا شروع کسب و کار شده‌اند.

گفتنی است؛ باقی طرح‌ها نیز در روزهای‌ آینده معرفی خواهند شد. علاقمندان می‌توانند به منظور بازدید از غرفه طرح‌های نوآورانه در روزهای ۱۳ الی ۱۶ مهرماه به سالن خلیج‌فارس واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران مراجعه کنند.