حضور ۸ طرح‌نوآورانه در زمینه بهداشت و پزشکی در غرفه Nano Mach

هشت طرح از ۲۹ طرح پذیرفته شده در سومین دوره‌ از طرح‌های نوآورانه در زمینه بهداشت و پزشکی است.

فناوران این طرح‌ها در غرفه Nano Mach واقع در طبقه دوم سالن خلیج فارس به معرفی این طرح‌ها می‌پردازند تا بتوانند در بازه چهار روزه برگزاری هشتمین جشنواره جهت تجاری‌سازی طرح‌های خود سرمایه‌گذاران را جذب نمایند.

1.    داربست کلاژنی نانومهندسی شده برای درمان ترمیمی بافت
در این طرح استفاده از گرافت قلبی نانومهندسی شده بعنوان روش درمانی جایگزین برای نجات جان بیماران قلبی و ترمیم سایر آسیب‌های جدی بافتی که با روش‌های کلینیکی فعلی قابل درمان نیستند معرفی شده است. قابل ذکر است نتایج این طرح در مجله Nature به چاپ رسیده است.

2.    دارورسانی به سلول‌های بنیادی سرطانی با استفاده از نانولیپوزوم‌های دوکسوروبیسین هدفمند شده با آنتی‌بادی ضد EpCAM
در این طرح نانولیپوزوم‌هایی از دوکسوروبیسین با کارایی و اختصاصیت بیشتر به کمک مونوکلونال آنتی بادیEpCAM علیه مارکر سطحی سلول‌های بنیادی سرطانی تهیه شده است.

3.    سنتز نانوذرات اکسیدآهن با پوشش پلیمر PLGA حامل داروی ۵- فلوئورویوراسیل جهت تشخیص و درمان سرطان کولون
سرطان، دومین عامل مهم مرگ و میر در کشورهای صنعتی شناخته شده است. رایج‌ترین روش‌های درمان سرطان جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است. متاسفانه داروهای مورد استفاده در شیمی‌درمانی نمی‌تواند مابین تومور و بافت‌های سالم تمایز قائل شود و در نتیجه منجربه آسیب سلول‌های سالم نیز می‌گردد. لذا در این طرح نانوذرات مغناطیسی با پوشش پلیمری حامل داروی ضد سرطان ۵- فلوئورویوراسیل جهت تشخیص و درمان سرطان و دارورسانی هدفمند معرفی شده‌است.

4.    نانوژل اسپیرونولاکتون
اسپیرونولاکتون (آلداکتون) دارویی است که استفاده خوراکی آن عوارض سیستمیک متعددی را برای بیماران در پی دارد. امروزه از نانوذرات لیپیدی بعنوان حامل داروهای کم محلول در فرمولاسیون موضعی استفاده می‌شود. نانوژل تهیه شده از اسپیرونولاکتون که در نانوذرات لیپیدی بارگذاری شده است ضمن افزایش رطوبت پوستی، جذب دارو را از طریق پوست افزایش داده و سبب بهبود ضایعات بیماری آکنه پس از استفاده ۸ هفته‌ای از آن می‌گردد. استفاده از این فرآورده عارضه پوستی در پی ندارد.

5.    میکرو رآکتور تولیدکننده نانوذرات دارویی آبگریز
در حال حاضر سنتز اغلب نانوذرات طی عملیات ناپیوسته صورت می‌گیرد و تعداد کمی از کارخانه‌های داروسازی در ایران، داروها را به روش‌های قدیمی و هزینه‌ بر میکرونیزه می‌کنند. تولید داروها با روش‌های نوین می‌تواند تاثیر قابل توجهی در صنایع داروسازی داشته باشد. برای تولید نانوذرات روش‌های گوناگونی وجود دارد که در این میان رسوب‌گیری با استفاده از ضدحلال روش مناسبی است که در دماهای محیط و فشار اتمسفری و بدون نیاز به تجهیزات گران قابل اجرا است و نسبت به روش‌های دیگر به شکل ساده‌تری قابلیت افزایش مقیاس تولید را دارد.

6.    ترکیب نانوپودر آپاتیتی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان
در این طرح ترکیب نانو پودر منیزیم کربنات هیدروکسی آپاتیت (MgHA) جهت پیشگیری و ترمیم ضایعات اولیه پوسیدگی دندان تهیه شده و به منظور بهبود فرآیند رمینرالیزاسیون بکار گرفته شده است. جهت ارزیابی کارایی نانوپودر در فرآیند رمینرالیزاسیون، از تکنیک pH-cycling و آزمون میکروسختی بر روی نمونه‌های دندان انسان استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که نانوذرات MgHA بر روی سطوح مینا جذب می‌شود و با تغییر در خواص مکانیکی دندان، تشکیل لایه‌ای جدید بر سطح مینا و پرکردن تمامی حفرات، رمینرالیزاسیون دندان را بهبود می‌بخشد.

7.    درمان سوختگی با استفاده از کورکومین نانولیپوزومی
امروزه آمار مرگ و میر بر اثر سوختگی همچنان بالاست و با وجود پیشرفت‌های بسیاری که در حوزه پزشکی و دارویی حاصل شده است همچنان نیاز به داروهای جدید برای درمان سوختگی احساس می‌شود. در این طرح دارویی تهیه شده است که قادر به نفوذ به لایه‌های عمقی پوست بوده و موجب ترمیم بهتر و سریعتر زخم ناشی از سوختگی می‌شود. این دارو خاصیت آنتی‌باکتریال داشته و در درمان با آنتی بیوتیک‌های تجویز شده کمکی موثر است.

8.    درمان ریشه دندان با استفاده از نانوسیلر HTND
شایع‌ترین درمان در حوزه دندانپزشکی، درمان ریشه دندان است که بیشترین شکست‌های این درمان ناشی از مواد پرکننده است. ماده پرکننده ریشه دندان، ماده‌ای به نام گوتاپرکا است که برای مهر و موم کامل ریشه، نیازمند یک سیلر است. سیلرها چند سال پس از درمان از بین می‌رود. در این طرح نانوسیلر HTND معرفی شده که با بهره‌گیری از فناوری نانو خواص سیلری را بهبود داده است.