دکتر اسدی فرد در گفتگو با خبرنگار ستاد نانو رشد اقتصاد فناوری نانو را در کشور رشد صد درصدی عنوان کرد و افزود: «با وجود مشکلات اقتصادی کشور ما در سه سال اخیر٬ در حوزه نانو هرساله بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشتهایم٬ یعنی بیش از صد درصد رشد حجم فروش شرکتهای نانو
در سه سال اخیر اقتصاد نانو ۱۰۰ درصد رشد داشته است
دکتر اسدی فرد در گفتگو با خبرنگار ستاد نانو به صنعتی شدن تدریجی فضای نمایشگاه نانو اشاره کرد و گفت: «نمایشگاه از دو سه سال پیش از شکل یک نمایشگاه نوآوری درآمده و به سمت یک نمایشگاه صنعتی میرود و از ۱۷۰ شرکتی که درین زمینه فعالیت میکنند ۱۰۰ شرکت در نمایشگاه نانو حضور دارند و بقیه مانند گروه صنعتی کاوه یا لوله وحید در نمایشگاههای تخصصی شرکت میکنند و یا در نمایشگاه صنعت حضور یافتهاند.»
مدیر کارگروه صنعت و بازار با اشاره به شرکتهای حاضر در نمایشگاه نانو خاطر نشان کرد: «شرکتهایی که در نمایشگاه شرکت کردهاند هم دید تجاری دارند٬ البته هنوز نمایشگاه مخاطبین عمومی هم دارد که برای اینکه پذیرش بازار اتفاق بیافتد و اطلاعات مردم بالا رود این اتفاق خوبی است.»
اسدی فرد با اشاره به برگزاری نمایشگاه نانو همزمان با نمایشگاه صنعت در سالهای اخیر اظهار داشت: «دلیل اینکه اصرار داریم این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه صنعت برگزار شود این است که این همزمانی منجر به اتفاقات خوبی میشود٬ مخاطبین صنعتی خوبی با شرکتهای نانویی مذاکره میکنند و خیلی از محصولات و راهکارهای مورد نیاز در صنعت را در نمایشگاه نانو پیدا میکنند.»
وی ادامه داد: «به همین منظور غرفهای به صورت اختصاصی به عنوان غرفه سامانه تبادل فناوری برپا شده که کارش این است که تقاضاهای صنعت را پروفایل کند و بانک اطلاعاتی دقیقی از تقاضاها ثبت کند و تعدادی کارگزار برای تقاضاها بهترین فناوری را کاندید کنند و بین طرف فناوری و طرف تقاضا برنامه مذاکره و بازدید صورت دهند تا بتواند به قرار داد منجر شود و یک بازار دایمی برای شرکتهای فناور ایجاد شود.»
مدیر کارگروه صنعت و بازار با اشاره به آغاز این کار از سال گذشته گفت: «از سال گذشته این کار شروع شده و اکنون در حدود یازده صنعت بزرگ کشور و در حدود پنجاه شرکت صنعتی در حال تولید محصولات نانویی هستند٬ این غیر از شرکتهای نانویی است که خودشان تولید محصول نانویی دارند.» وی تاکید کرد این روند٬ روند خوبی است که در طی سالهای آینده تاثیر آن بر توسعه حجم اقتصاد نانو خود را نشان خواهد داد.
دکتر اسدی فرد رشد اقتصاد فناوری نانو را در کشور رشد صد درصدی عنوان کرد و افزود: «با وجودی که حجم اقتصاد نانو نسبت به اقتصاد کل کشور هنوز کوچک است اما با وجود مشکلات اقتصادی کشور در سه سال اخیر٬ در حوزه نانو هرساله بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشتهایم٬ یعنی بیش از صد درصد رشد حجم فروش شرکتهای نانو٬ در مجموع٬ بوده است.»
وی ادامه داد: «اگر بتوانیم این روند رشد صد در صدی را چند سال دیگر حفظ کنیم٬ حجم بازار خوبی را در سالهای آینده خواهیم داشت و انشالله بتوانیم شعار اصلی ستاد که تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم است را محقق کنیم.»
سامانه تبادل فناوری؛ پل ارتباطی صنعتگر و فناور
دکتر اسدی فرد در خصوص شرح وظایف غرفه رسوخ فناوری به خبرنگار ستاد نانو گفت: «در کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو که وظیفه آن تجاری سازی و صنعتی سازی و توسعه بازار محصولات نانو است٬ کارها را به دو دسته اصلی تقسیم کردیم: یکی خدمات توسعه فناوری که به شرکتها کمک میشود تا یک محصول را از یک ایده اولیه به بازار برسانند؛ بخش دیگر فعالیت کارگروه صنعت و بازار کمک به شرکتهای صنعتی است که وارد حوزه نانو بشوند٬ در این بخش ستاد بحث رسوخ فناوری را دارد که الان در قالب سامانه تبادل فناوری فعالیت میکند.»
مدیر کارگروه صنعت و بازار با اشاره به حجم زیاد تقاضاهای ارایه شده در ایام جشنواره هشتم خاطر نشان کرد: «در ایام نمایشگاه تقاضاهای زیادی ثبت شده که بعد از نمایشگاه دستهبندی میشود و آنهایی که واقعیترند و طرف تقاضا نیاز جدی دارد و حاضر به وقت گذاشتن و سرمایهگذاری است٬ تبدیل به پروژه انتقال فناوری شده و ستاد با ابزارهای مختلف مالی و حمایتی غیرمالی٬ کمک میکند که ارتباط و پیوند بین فناور و صنعتگر اتفاق بیافتد.»
اسدی فرد ادامه داد: «با توجه به فعالیتهای سالهای گذشته ستاد نانو هم اکنون در حدود ۱۱۰ پروژه انتقال فناوری در دست کار دارد که با توجه به محدودیت بدنه ستاد این انتقال فناوری به کمک کارگزاران خصوصی در حال انجام است.»
ترویج صنعتی منجر به پیدایش نیازهای جدید میشود
بگفته دکتر اسدی فرد٬ مهمترین حوزههایی که انتقال فناوری در آنها اتفاق افتاده است به صنعت ساختمان٬ صنایع نیروگاهی٬ صنعت غذا و کشاورزی٬ نساجی٬ خودرو٬ پوشش و صنعت آب و فاضلاب و تصفیه پساب مربوط میشود. وی افزود: «درصد خیلی کمی از صنایع به اصطلاح صنایع پیشتازند که از طریق رصد فناوریهای جدید و رقبای خود به دنبال فناوری میآیند و بدنبال توسعه هستند اما اغلب باید صنایع را نسبت به استفاده از این فناوری آگاه کرد و ازین رو حجم وسیعی از فعالیتهای کارگروه صنعت و بازار به ترویج صنعتی اختصاص یافته است که با همکاری کارگروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو انجام میشود و با برگزاری دورههای تخصصی و نشستهای تخصصی تقاضاهای جدید ظهور پیدا میکنند و صنایع به شناسایی راهکارهای مشکلات خود میپردازند.»
مدیر کارگروه صنعت و بازار در پایان با اشاره به همکاری و تعامل نزدیک با وزارت صنعت٬ معدن و تجارت افزود: «در یکسال گذشته تعامل خوبی با وزارت صنایع داشتیم و با معاونت تحقیقات فناوری وزارت صنایع برنامههای مشترکی مانند نشست تخصصی برگزار کردهایم که از همین نشستها تقاضاهای خوبی درآمده که از طریق کارگزاران رسوخ فناوری در حال پیگیری است.»