تقاضای صنعت برای پوشش‌های نانوساختار در ایام جشنواره نانو

شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو است که با حضور در هشتمین جشنواره فناوری نانو توانسته در راستای ورود فناوری نانو در صنایع اقداماتی جدی داشته باشد.

به گفته مدیر تحقیق و توسعه این شرکت، در مدت چهار روز برگزاری هشتمین جشنواره فناوری نانو شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما با یک شرکت خارجی و بیش از ۲۰ شرکت داخلی تعاملات جدی در راستای به کارگیری پوشش‌های نانوساختار روی انواع قطعات و تجهیزات کاربردی در صنایع مختلف داشته است.
 
از جمله این درخواست‌ها می‌توان به، چند شرکت فعال در حوزه نفت و گاز در راستای پوشش‌دهی نانو ذرات ازجمله طلا به روش ‌PVD روی قطعات صنعتی و حسگرهای تشخیص فشار گاز، درخواستی در راستای پوشش‌دهی پره‌های هواپیما و هلی‌کوپتر، مراجعه و درخواست مرکز تحقیق و توسعه شرکت ایران‌خودرو جهت اعمال پوشش‌های نانوساختار بر قطعات و اجزای تحت سایش موتور خودرو و همچنین مذاکره و ثبت درخواستی در زمینه پوشش‌دهی انواع ابزارهای برشی و انواع قطعات قالب‌های پانچ و کشش اشاره نمود.

مهندس محمد جواد مصیبی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما در گفت و گو با خبرنگار ستاد توسعه فناوری نانو در زمینه فعالیت این شرکت گفت: «شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما از بهار ۱۳۸۸ همزمان با تکمیل مراحل راه‌اندازی خط پوشش‌دهی قطعات صنعتی به‌روشPVD، با هدف ایجاد پیشرفته‌ترین مرکز ارایه خدمات پوشش‌های لایه نازک در ایران رسماً در مقیاس صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده است.»

وی ادامه داد: «خدمات صنعتی این شرکت را می‌توان در سه گروه پوشش‌های سخت و مقاوم به سایش (Hard Coatings)، پوشش‌های مقاوم به خوردگی(Corrosion resistance Coatings) و پوشش‌های با خواص ویژه (Special Design Coatings) تقسیم‌بندی کرد. در گروه پوشش‌های سخت، خدمات شرکت تا پایان سال ۱۳۹۰ به پوشش‌های TiN، TiC و TiCN محدود بود که از سال ۱۳۹۱ این شرکت موفق به ایجاد و ارائه خدمات در زمینه فناوری پوشش‌های تک‌لایه و چندلایه متشکل از ترکیبات TiN، TiC، TiCN، TiAlN، CrN،DLC  شده است و از سال ۱۳۹۲ همگام با آخرین فناوری جهانی در زمینه پوشش‌های نانولایه و نانوکامپوزیت موفق به ارایه این پوشش‌ها در مقیاس صنعتی در کشور شده است.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسی سوین پلاسما افزود: «شرکت سوین‌پلاسما در ۵ سال گذشته، به بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی خدمات پوشش‌دهی ارایه کرده است و مهم‌ترین عامل پیشرفت‌های این شرکت اتکا به دانش بومی داخلی و عدم وابستگی به خرید فناوری خارجی بوده است. در این راستا، به منظور ارتقاء فناوری تجهیزات موجود در شرکت، این مجموعه موفق به طراحی و ساخت هد پوشش‌دهی قوس کاتدی نیز گردیده است.»

از جمله فعالیت‌ها و خدمات این شرکت عبارتند از:
•    خدمات مشاوره در زمینه کاربرد صنعتی پوشش‌های لایه نازک
•    انجام فرایند تحقیق و توسعه به‌منظور ارتقاء سطح فناوری ایجاد پوشش‌های لایه نازک در ایران
•    طراحی و ساخت تجهیزات مورد استفاده در رآکتور پوشش‌دهی

همچنین:
ارایه خدمات پوشش‌دهی کلیه قطعات صنعتی شامل:
•    ایجاد پوشش‌هایTiN، TiC، TiCN، TiAlN، CrN، DLC، CrAlN، TiSiN، TiSiC،TiAlSiN  با ساختارهای متنوع کریستالی، آمورف و نانوکامپوزیت به‌صورت تک‌لایه، چندلایه، نانولایه و گرادیانی.
•    قابلیت پوشش‌دهی انواع ابزار برشی از قبیل هاب، شیپر، مته، قلاویز، فرز، الماسه‌ها و … .
•    قابلیت پوشش‌دهی انواع قالب از جمله سنبه و ماتریس پانچ و فرم، دایکست، اکسترود، فورج گرم و سرد و تزریق پلاستیک و …
•    قابلیت ایجاد پوشش‌های مقاوم در دمای بالا تا ۱۰۰۰˚C
•    قابلیت پوشش‌دهی قطعات صنعتی تا وزن حداکثر ۱۵۰ kg و ابعاد حداکثر ۴۰۰×۶۰۰×۶۰۰ میلی‌متر مکعب.
•    قابلیت طراحی و اجرای پوشش‌های خاص متناسب با کاربردهای خاص و غیرمعمول صنعتی.
 
گفتنی است، شرکت سوین پلاسما قادر به ارایه خدمات در سه گروه پوشش‌های سخت، تزئینی و ویژه طبقه‌بندی است که در سال‌های اخیر عمده فعالیت صنعتی شرکت در گروه پوشش‌های سخت متمرکز بوده است.

این شرکت با جدید ترین فناوری‌ها قادر به انجام حداقل ۲۲ نوع پوشش از قبیلTiN ؛TiCN ؛TiAlN, CrN, CrAlN, TiAlSiN ؛AlTiN ؛ SiC,TiSiN, DLC و غیره به صورت نانو لایه؛ مولتی لایه؛ نانولایه و نانوکامپوزیت است.
 
شایان ذکر است، این پوشش‌ها عمدتا در گروه پوشش‌های سخت قرار داشته و ضمن مقاومت سایشی و خوردگی بالا و قابلیت تحمل دماهای بالا، برای انواع قالب‌ها اعم از فرم؛ اکسترود؛ فورج؛ سنبه و ماتریس؛ ابزار برشی ایده ال بوده و به علت ضخامت کم ( ۵ تا ۱۰ میکرون) در اثر فرایند پوشش‌دهی در تلورانس ابعادی قطعات نیز تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند. به طور کلی ایجاد این پوشش‌ها روی انواع ابزار، قالب و قطعات تحت سایش صنعتی باعث افزایش عمر و کارایی از ۲ تا ۲۰ برابر می‌گردد.