افزایش زمان ماندگاری شیر با استفاده از فناوری نانو

یک شرکت برزیلی فعال در حوزه تولید و توزیع شیر، موفق شده با استفاده از فناوری نانو زمان ماندگاری شیر را افزایش دهد. در این روش از میکروذرات نقره و استفاده از نوعی پلیمری در بسته بندی استفاده شده است.

شرکت آگریندوز (Agrindus) که در سائوپائولو برزیل قرار دارد موفق به افزایش زمان ماندگاری شیر پاستوریزه تا ۱۵ روز شده است. این شرکت شیر با نام تجاری لتی را در ۴۵ شهر برزیل توزیع می‌کند.
این شرکت برای افزایش زمان ماندگاری از میکروذرات نقره به همراه ترکیبات آنتی‌باکتریال استفاده می‌کند. همچنین از مواد استریل کننده روی سطح بطری‌های پلاستیک استفاده کرده تا زمان ماندگار افزایش یابد. این فناوری توسط شرکت نانوایکس (NanoX) توسعه یافته که در شهر سائو کارلوس قرار دارد. حمایت مالی این پروژه توسط برنامه تحقیقات نوآورانه برای کسب و کار کوچک (PIEP) انجام شده است. شرکت دیگری با نام FAPESP که یک شرکت انشعاب یافته از مرکز تحقیقاتی CSFM است نیز در این پروژه همکاری داشته است.
لوئیس پاگوتو مدیرعامل شرکت نانوایکس می‌گوید: « ما در حال حاضر روش استفاده از ترکیبات آنتی‌باکتریال را روی مواد صلب و پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر را می‌دانیم. این روش می‌تواند موجب بهبود کیفیت بسته بندی مواد غذایی شده و زمان ماندگاری را افزایش دهد.»
سایمون می‌گوید: « ما تصمیم گرفتیم که استفاده از پلی‌اتیلن را روی بطری‌های شیر در برزیل امتحان کنیم. نتایج نشان داد که زمان ماندگاری شیر با استفاده از این پلیمر دو برابر شد. این کار تنها با استفاده از پلیمر و بدون افزودن هیچ ماده‌ای به شیر انجام شد.»
سایمون می‌افزاید: « میکروذرات به صورت پودر برای تولید بطری استفاده می‌شود. این میکروذرات کاملا خنثی بوده بنابراین هیچ خطری در استفاده از این ماده و رهایش احتمالی آن از بطری وجود ندارد. تست‌های انجام شده نشان داده است که زمان ماندگاری این شیرها با استفاده از فناوری ارائه شده توسط نانوایکس به یک سال هم می‌رسد. بعد از تایید این نتایج توسط یک آزمایشگاه بی‌طرف، این شیرها در بازار توزیع شدند.»
این شرکت قصد دارد تا محصولات خود را در آمریکا و اروپا نیز توزیع کند جایی که حجم مصرف شیر بیشتر از بازار برزیل است.