نتایج مثبت آزمون بالینی روی نانوذرات دارویی با غشاء باکتری

سایت NBIC: یک شرکت استرالیایی با استفاده از غشاء باکتری‌ها موفق به ساخت نانوذراتی شده که قادر به رهاسازی دارو در تومور سرطانی هستند. نتایج آزمون‌های اولیه انجام شده روی این دارو موفقیت‌آمیز بوده است.

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC)، یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که مینی‌سلول‌ها که در واقع نانوذرات ساخته شده از غشاء سلولی باکتری‌های جهش‌یافته هستند، می‌توانند به عنوان داروی ضد سرطان مورد استفاده قرار گیرند. پژوهشگران از این دارو برای درمان سرطان‌های پیشرفته استفاده کرده و در اولین آزمون‌ها نتایج قابل توجهی به دست آورده‌اند.
filereader.php?p1=main_6a992d5529f459a44
حفره‌های موجود در غشاء سلولی که توسط محققان استرالیایی شرکت این‌جین‌ای‌سی (EnGeneIC) طراحی شده می‌تواند برای رهاسازی مستقیم دارو به درون سلول‌های تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که این روش عوارض جانبی اندکی دارد و میزان دوز مورد نیاز برای درمان را نیز کاهش می‌دهد. در مجموع این روش درمانی بسیار مؤثر است.
سطح مینی‌سلول‌های طراحی شده توسط این گروه دارای انتی‌بادی‌های مختلفی است که می‌تواند به پروتئین‌های سطح سلول سرطانی متصل شود. بعد از اتصال نانوذرات مهندسی شده به سطح سلول سرطانی، از میان حفره‌های موجود در سطح غشاء، دارو به درون تومور تزریق می‌شود که با این کار سلول‌های سرطانی از بین می‌روند.
فاز اول آزمون بالینی این دارو انجام شده است که در آن داروی ضد سرطان پاکلیتاکسل که با آنتی‌بادی ستوزیماب پوشانده شده مورد استفاده قرار گرفته است. این آنتی‌بادی به سطح گیرنده‌های رشد اپیدرمال تومور متصل می‌شود.
نتایج آزمون انجام شده روی ۲۸ نفر نشان داد که ۱۰ نفر از بیماران در مدت ۶ هفته به سطح پایداری از بیماری رسیدند. بنیامین سولومون از محققان این پروژه می‌گوید: « این پژوهش بسیار مهم نشان داد که از باکتری‌های مهندسی شده در قالب ساختارهای نانومقیاس می‌توان برای درمان بیماری سرطان استفاده کرد. با این نتایج می‌توان امیدوار شد که تحقیقات بیشتری برای تجاری‌سازی این فناوری قابل انجام است.»

نتایج این پژوهش در بیست‌و‌چهارمین سمپوزیوم Molecular Targets and Cancer Therapeutics در دوبلین ارائه شد.