طراحی نانوحامل کروی شکل برای از بین بردن سرطان

محققان موفق به طراحی و ساخت نوعی نانوذرات حاوی داروی ضد سرطان شدند که می‌توان از آن برای از بین بردن تومور استفاده کرد. این نانوذرات کروی دارای پوششی از جنس پپتید است که نانودارو را نزدیک تومور سرطانی نگه می‌دارد.

پژوهشگران موفق به طراحی نانوذرات دارویی شدند که قادر است در حضور نوعی پروتئین، رهاسازی دارو را انجام دهد. از این نانوذرات می‌توان برای درمان سرطان استفاده کرد. چیزی که محققان این پروژه ارائه کردند نوعی سیستم رهاسازی دارویی است که در آن آنزیم‌ها می‌توانند برای از بین بردن تومور به کار گرفته شوند.
کاساندرا کالمن از محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «ما می‌توانیم از یک مولکول کوچک شروع کنیم و در نهایت یک نانوحامل بسازیم. این نانوحامل می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که قادر به رهاسازی دارو باشد.»
در این سیستم از نوعی آنزیم موسوم به ماتریکس متالوپروتئین استفاده شده است. این آنزیم می‌تواند غشاء سلولی را از بین برده و موجب گسترش سرطان به بافت‌های دیگر شود. در واقع فعالیت این آنزیم نتایج مرگباری به دنبال دارد.
این گروه تحقیقاتی نانوذرات کروی طراحی کرده و روی سطح آن را با نوعی پپتید ضدسرطان پوشش دادند. این آنزیم قادر است پوسته نانوذره را باز کرده و دارو را رهاسازی کند. وجود پپتیدها در سطح نانوذره موجب نزدیک نگه داشتن نانودارو به تومور می‌شود.
برای این که این سیستم دارویی بتواند به صورت یک بسته کروی شکل درآید، محققان از ترکیبات شیمیایی مختلف استفاده کرده‌اند. این نانودارو به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام گردش داخل سیستم خونی بدن کاملاً بی‌خطر است و زمانی که به تومور می‌رسد رهاسازی انجام شده و داروی سمی به بیرون از کره تزریق می‌‌شود.
با استفاده از این سیستم محافظت دارویی، محققان می‌توانند شانزده برابر بیشتر از دوز رایج، دارو به این سیستم وارد کنند؛ با این کار اثربخشی دارو افزایش می‌یابد.
محققان این پروژه پیش از این از راهبردی مشابه اقدام به ساخت نانودارویی کرده‌ بودند که می‌توانست وارد تومور شده و آن‌ها را درخشان کند. با این کار امکان شناسایی تومور فراهم شده و می‌توان برای جراحی و برداشتن دقیق تومور از بدن از این نشان‌گذاری استفاده کرد. این محققان در حال ثبت پتنت راهبرد جدید خود هستند.

نتایج این پروژه در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.