تراشه میکروسیالی برای ایجاد قطرات بسیار کوچک

پژوهشگران اهل استونی موفق به ساخت ابزاری برای ایجاد قطرات بسیار کوچک از مواد شیمیایی شدند. آنها برای این کار، تراشه میکروسیالی ساخته و با استفاده از یک لوله و میدان الکتریکی امکان ایجاد قطرات بسیار کوچک را فراهم کردند. این فناوری برای ساخت ادوات آنالیزی ق

محققان دانشگاه تالین موفق به ارائه فناوری برای ایجاد میکروقطره شده‌اند که از آن می‌توان برای ساخت ادوات آنالیزی خودکار استفاده کرد. این گروه برای این کار میکروتراشه سیالی ساخته‌اند که قادر است حجم قطره ایجاد شده را کاهش دهد و به کمترین میزان خود برساند. با این فناوری می‌توان فرآیند جهت‌دهی قطرات در ابعاد مختلف را روی تراشه‌های میکروسیالی بهبود داد. تا پیش از این امکان استفاده از هیچ فناوری ساخت قطرات بسیار کوچک برای ادوات همراه وجود نداشته که دلیل آن کوچکی قطرات و وجود پارامترهای مختلف در کنترل این فرآیند بوده است. با این فناوری جدید می‌توان ابزاری به اندازه کف دست ساخت که در ادوات همراه، قطراتی با ابعاد بسیار کوچک ایجاد کند.
ایده ساخت این دستگاه توسط مایکل کالجوراند مطرح شد و فرآیند ساخت آن در دانشکده شیمی تالین انجام شد که هدف از آن ایجاد سیستمی برای برنامه‌ریزی حرکت قطرات مواد شیمیایی مختلف در ابعاد کوچک بود.
کالجوراند می‌گوید: « این فناوری در واقع یک میکروپردازشگر شیمیایی است. این فناوری می‌تواند دوره جدیدی در فناوری اطلاعات ایجاد کند.»
تا پیش از این برای کار با مواد شیمیایی، آنها به‌صورت دستی روی ادوات آنالیزی قرار داده می‌شدند. این روش برای تحقیقات آزمایشگاهی مناسب است اما برای استفاده در صنعت این روش جوابگو نیست. با این فناوری جدید، یک تراشه با استفاده از برنامه‌ای که از قبل به آن داده می‌شود سیالی را از طریق پمپ به یک لوله تزریق می‌کند در نتیجه قطره‌ای با ابعاد دلخواه در نوک لوله تشکیل می‌شود.
برای انتقال قطره از نوک لوله به سطح تراشه از میدان الکتریکی استفاده می‌شود؛ بنابراین، می‌توان با این فناوری ابزاری بسیار کوچک و قابل حمل برای ادوات آنالیزی خودکار ساخت.
این فناوری برای شناسایی آلودگی زیستی در نمونه‌های استخراج شده از خاک ساخته شده‌است اما قابل استفاده در ادوات آنالیزی خودکار مختلف است. برای مثال، می‌توان این فناوری را برای نمونه‌برداری و آنالیز خاک مریخ به کار برد، چرا که برای این کار نیاز به نمونه‌برداری و آنالیز خودکار بدون دخالت انسان است.