تولید سیستم‌های روشنایی جدید با آنتن حاوی نانوذرات طلا

محققان با استفاده از نانوذرات طلا موفق به ساخت آنتنی شدند که قادر است نور مرئی منتشر کند. با این روش امکان ساخت سیستم‌های روشنایی جدید فراهم می‌شود. این سیستم‌ها به دلیل ابعاد کوچک خود برای استفاده در تلفن‌های همراه مناسب است.

محققان دانشگاه ورزبورگ با استفاده از میدان الکتریکی و اعمال آن روی یک نانوآنتن به ابعاد ۲۵۰ نانومتر موفق به انتشار نور شدند. این گروه یافته‌های خودر ار نشریه منتشر کردند. این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه Nature Photonics منتشر کردند.
منابع نوری کوچک معمولا برای استفاده در نمایشگرهای تلفن‌همراه مناسب هستند جایی که نیاز به روش‌های سه بعدی برای ایجاد دانسیته پیکسل به منظور افزایش کیفیت است. از سوی دیگر منابع نوری نانومقیاس نیز می‌تواند در تراشه‌های کامپیوترها به منظور تبادل اطلاعات میان پردازشگر مرکز و جزاء دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
این گروه تحقیقاتی در مقاله اخیر خود نشان داند که چگونه با استفاده از نانوآنتنی از جنس طلا می‌توان نور تولید کرد. برت هتچ از محققان این پروژه درباره چگونگی کار آن می‌گوید: « عملکرد این نانوآنتن شباهت بسیاری به قطعات رادیو فرکانسی بزرگ دارد.»
اعمال ولتاژ AC موجب نوسان الکترون‌ها در نانوآنتن می‌شود در نتیجه امواج الکترومغناطیس ایجاد شده و با الگو و طول موج مشخصی منتشر می‌شود. در واقع این گروه تحقیقاتی از اثر مکانیک کوانتوم برای پیشبرد اهداف خود در این پروژه استفاده کردند. این آنتن نوری که محققان ساختند دارای دو بازو بوده که با یک سیم نسبت به هم تراز شده‌اند و در نهایت انتهای انها به یکدیگر نزدیک شده است.
فاصله میان این دو بازو با استفاده از یک نانوذره طلا پرشده و یک فاصله یک نانومتری میان دو بازو ایجاد کرده است. این فاصله به قدری کم است که الکترون می‌تواند میان دو بخش این فاصله جهش کند که این کار با استفاده از اثر تونل‌زنی مکانیک کوانتومی انجام می‌شود. با اعمال ولتاژ این الکترون نوسان کرده و فرکانس نور مرئی ایجاد می‌کند.
این نانوآنتن می‌تواند نور مرئی ایجاد کند که رنگ آن وابسته به طول بازوی به کار رفته در آن است. با این روش می‌توان سیستم‌های روشنایی تولید کرد نور منتشر شده از آن با تغییر شکل هندسی، تنظیم شود.