چهارمین دوره توان افزایی مروجین فناوری نانو برگزار شد

چهارمین دوره توان‌افزایی مروجین فناوری نانو ویژه نهادهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو همزمان با روز دانش آموز(۱۳آبان) برگزار شد.

این دوره با هدف افزایش همکاری بین نهادهای ترویجی و ستاد نانو، آشنایی نهادها و گروه‌های دانشجویی با اهداف، ساختار و برنامه‌های این ستاد، افزایش روحیه کارگروهی و انتقال تجربیات موفق، افزایش توان علمی و اجرایی مسئولین نهادها و همچنین آگاهی از دغدغه‌ها و مشکلات نهادهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو با حضور نهادهای ترویجی فعال در این حوزه در روزهای ۱۳ الی ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۴ به مدت سه روز در محل سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور و با حمایت و همکاری این سازمان و حضور چشمگیر نهادهای ترویجی فناوری نانو دانشگاه پیام نور(۲۸ نهاد ترویجی) و سازمان بسیج دانشجویی( ۲۸ نهاد ترویجی) برگزار شد. همچنین ۱۱ نهاد ترویجی از دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این برنامه حضور داشتند. مابقی نهادها حاضر در این دوره شامل تشکل‌ها و انجمن‌های علمی وابسته به دانشگاه‌های دولتی و شرکت‌ها و موسسات فعال در حوزه ترویج دانشجویی فناوری نانو بودند.
 
در این برنامه ۱۰۱ نفر از ۸۸ نهاد ترویجی شامل: ۷۰ گروه‌ دانشجویی، ۴ شرکت آموزشی، ۱ نهاد ترویجی آموزش و پروش و همچنین ۱۳ نهاد از سایر نهادهای ترویجی حضور داشتند. نهادهای ترویجی حاضر در این برنامه از ۴۹ شهر از ۲۵ استان کشور بودند.

مراسم افتتاحیه این دوره، ۱۳ آبان ماه و همزمان با روز دانش آموز، با حضور جناب دکتر احمد اکبری قائم مقام ریاست، جناب دکتر کریم نجفی برزگر معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی و جناب دکتر محمد اورکی مدیر کل امور دانشجویان دانشگاه پیام نور و همچنین مهندس مهدی رحمانی مدیر دبیرخانه مسابقه ملی فناوری نانو و دبیر چهارمین دوره توان افزایی مروجین فناوری نانو برگزار شد.

در این برنامه سه روزه علاوه بر معرفی بخش‌های مختلف ستاد نانو (کارگروه زیرساخت‌های شبکه آزمایشگاهی‌، کارگروه صنعت و بازار، کارگروه ترویج و فرهنگ سازی، کارگروه فناوری تا بازار، کارگروه منابع انسانی، کارگروه سیاست‌گذاری)، کارگاه‌های آموزشی مختلف (کارگاه آموزشی فنون مذاکره و آداب معاشرت و مدیریت در اجرای یک فعالیت مؤثر) نیز جهت ارتقاء توان مدیریتی و اجرایی مسئولین نهادهای ترویجی در نظر گرفته شده بود. همچنین در روز پایانی این برنامه، برنامه طرح‌های نوآورانه فناوری نانو با حضور کارشناس کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو برای نهادهای حاضر معرفی و راه‌های همکاری نهادهای ترویجی در پیگیری و اجرای این برنامه نیز تشریح شد. به علاوه در بخشی دیگر از برنامه‌های همین روز، وظایف و رسالت‌های نهادهای ترویجی و انجمن‌های علمی فناوری نانو و جزئیات کامل فعالیت‌های آنها در اجرای آیین نامه‌های حمایتی و نحوه تعامل با آنها با ستاد نانو، توسط مدیر دبیرخانه مسابقه ملی فناوری نانو تبیین شد.
 
سپس بیستمین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو با موضوع ششمین مسابقه ملی فناوری نانو و بررسی عملکرد و دغدغه‌های نهادهای ترویجی در ترویج و توسعه فناوری نانو نیز همزمان با این برنامه و با حضور کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در حاشیه این دوره، جلسات هم اندیشی جداگانه‌ای توسط نهادهای ترویجی بسیج دانشجویی، نهادهای ترویجی دانشگاه پیام نور و همچنین نهادهای ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و راه‌کارهای ترویج و آموزش فناوری نانو در هر یک از این گروه‌ها و همچنین مشکلات سد راه آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین با هدف افزایش کیفیت اجرای هفته‌های استانی فناوری نانو، نهادهای ترویجی استان‌های هدف (یزد، سمنان و آذربایجان غربی) نیز در جلسات هم اندیشی جداگانه‌ای به بررسی شرایط، فرصت‌ها و چالش‌های برگزاری این هفته‌ها پرداختند.

این دوره توان افزایی با برگزاری نشست پرسش و پاسخ و بیان تجربیات موفق نهادهای ترویجی برتر پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو به کار خود پایان داد.

لیست نهادهای ترویجی و افراد حاضر و همچنین فایل‌های این برنامه را از اینجا می‌توانید دریافت کنید.