نانورنگ‌های ترافیکی لوتوس، محصولی از شرکت پیشگامان فناوری آسیا

نانو رنگ‌های ترافیکی محصول صنعتی تولید شده در شرکت دانش بنیان پیشگامان فناوری آسیاست. این محصول برای انواع خط کشی‌ها، از جمله خطوط محوری در خیابان‌های داخل شهری و بین شهری، خط‌کشی پارکینگ، خطوط عابر پیاده و علائم ترافیکی افقی بر روی جاده استفاده می‌شود. ا

علی رغم اینکه کشور ایران در حجم راه‌های دنیا رتبه‌ی بیست و چهارم را دارد، رنگ‌های ترافیکی معمولی موجود در کشور همواره با ضعف‌هایی همچون کوتاهی دوره‌ی عمر و مقاومت پایین در برابر سایش و خراش مواجه بوده‌اند. بهبود این ویژگی‌ها از طرف ادارات و شهرداری‌ها نیز همواره مورد تأکید و درخواست بوده است. ارتقای این ویژگی‌ها، علاوه بر کارکرد بهتر و افزایش ایمنی، با طولانی کردن دوره‌های رسیدگی، باعث کاهش هزینه‌های مالی مربوطه می‌گردد.
شرکت پیشگامان فناوری آسیا با به کارگیری نانوذرات در ساختار رنگ‌های ترافیکی خود، موفق به تقویت ساختار زنجیره‌ی پلیمری رنگ و بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی در لایه‌ی نهایی‌ این رنگ‌ها گردیده است. بدین ترتیب رنگ‌های ترافیکی با مقاومت بالا در برابر سایش و خراش و ماندگاری قابل توجه بر سطوح معابر تولید گردیده است. محصول این شرکت، مدتی است به تولید صنعتی رسیده و با نام تجاری لوتوس به بازار عرضه شده است.
مهندس مسعود یزدان‌خواه، کارشناس ارشد فروش شرکت پیشگامان فناوری آسیا، در رابطه با مزایای استفاده از این رنگ‌ها گفت: «مهم‌ترین نتیجه‌ی کاربرد نانورنگ‌ترافیکی لوتوس، ارتقای ایمنی ترافیکی و حمل و نقل است؛ چرا که بدون خط کشی و علامت گذاری افقی بر روی جاده رانندگی عملاً کار بسیار پرخطری خواهد بود. در مرحله‌ی بعد، افزایش طول عمر رنگ باعث کاهش هزینه‌های اجرای مجدد آن می‌شود که خود در امر خط‌کشی بالاترین بخش از هزینه را به خود اختصاص می‌دهد.»
نانورنگ تولیدی این شرکت متناسب با نیاز مصرف کننده و شرایط عملکردی در مدل‌های معمولی، سریع خشک شونده مخصوص بزرگراه‌ها، معابر حساس و فرودگاهی و مدل دوجزئی مناسب برای خطوط عابر پیاده، خط لرزاننده‌ی کنار جاده و علائم ترافیکی کف جاده‌ها ارائه شده است. این محصول در معابر و فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه تهران و راه‌های استان اردبیل به کار گرفته شده است.
شرکت پیشگامان فناوری آسیا در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت تأییدیه نانو مقیاس با کد ۸۶۰۰۶ از ستاد ویژه توسعه‌ی فناوری نانو برای رنگ ترافیکی لوتوس شده است. نانوکامپوزیت‌های پلیمری مورد استفاده در صنعت خودروسازی نیز از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است که بر پایه‌ی فناوری نانو تولید می‌شود.