جمع‌آوری اطلاعات از نرون‌ها با نانوزیست‌حسگر حساس به ولتاژ

سایت NBIC-یک تیم تحقیقاتی با دریافت حمایت مالی ۱/۳۵ میلیون دلاری قصد دارد نانوزیست حسگری بسازد که با قرار گرفتن در بدن، اطلاعات مهمی درباره نرون‌ها و سیگنال‌های مغز در مقیاس نانو جمع‌آوری کرده و به‌صورت غیرمخرب در اختیار محققان قرار دهد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC) یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری شیمون وایس از دانشگاه کالیفرنیا موفق به دریافت حمایت مالی ۱/۳۵ میلیون دلاری برای انجام یک پروژه سه ساله دریافت کرده است. وایس قصد دارد روی سازوکار پیچیده اورگانیسم‌های زنده تحقیق کند.
وایس استاد رشته شیمی و بیوشیمی دانشگاه کالیفرنیا است. او همچنین در دانشکده پزشکی این دانشگاه و موسسه نانوسیستم کالیفرنیا مشغول به کار است. وایس یکی از شیمی‌دان‌های پیشرو در موضوع استفاده از روش‌های تک مولکولی به‌ویژه مولکول‌های زیستی است. او تاکنون تجهیزات و روش‌های مختلفی را برای مطالعه زیست مولکول‌های منفرد ارائه داده است.
گروه تحقیقاتی وایس روی درک سازوکار نوعی پروتئین کار می‌کنند که جزء دسته بسیار مهمی از زیست مواد است. برای این کار وایس و همکارانش از روش طیف‌سنجی فلورسانس، میکروسکوپ فلورسانس و تصویربرداری زیستی استفاده می‌کنند. تیم تحقیقاتی وایس روی نوعی آنزیم متمرکز شده‌اند که برای کاتالیز کردن واکنش‌های زیست‌شیمیایی لازم برای زندگی ضروری است.
یک تیم تحقیقات بین رشته‌ای بین‌المللی از کشورهای فرانسه و آلمان در این پروژه نقش دارند. این گروه تحقیقاتی به دنبال درک بهتر ابزارهای غیرمخرب روی مطالعه تعامل سیستم عصبی هستند. در حال حاضر روش‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات ساختاری و کاربردی از سیستم عصبی وجود دارد اما قدرت تفکیک نتایج به‌دست آمده بسیار پایین است. این روش برای مطالعه نرون‌های منفرد، اطلاعات با قدرت تفکیک بالا ارائه می‌کند در حالی که اگر از آنها برای مطالعه دسته‌ای از نرون‌ها استفاده شود نتایج به‌دست آمده از قدرت تفکیک بالایی برخوردار نخواهد بود.
این گروه تحقیقاتی در این پروژه به دنبال ارائه ذرات معدنی حساس به ولتاژ هستند که می‌تواند به‌صورت هدفمند به بدن تزریق شود. این نانوزیست حسگر قادر است با وارد شدن به بدن به غشاء سلولی رسیده و به شکل نوری و غیرمخرب اطلاعات مهمی درباره سیگنال‌های نرونی در مقیاس نانو به محققان ارائه کند.
درصورت موفقیت این پروژه، نانوزیست حسگر ولتاژی محققان می‌تواند کمک زیادی به مطالعات مغز کند.