تلاش دانشگاه تربیت مدرس در مسیر پاک‌سازی آب‌های آلوده‌ با استفاده از نانوذرات

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس اقدام به پوشش‌دهی و اصلاح سطح نانو ذرات مغناطیسی با هدف تولید یک نانوجاذب‌ نمودند. این نانوجاذب که به منظور کمک به حذف آلاینده‌های زیست محیطی ساخته شده، در صورت رسیدن به مرحله‌ی تولید صنعتی، می‌تواند در حذف ترکیبات مختلف آلی و

یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های فعلی بشر آلودگی‌های موجود در آب‌ها و دستیابی به بهترین بازده در فرایند تصفیه آب‌های آشامیدنی و پساب‌های صنعتی است. اگرچه مقادیر زیادی از ترکیبات آلی یا فلزی در پساب‌های صنعتی وجود دارد، اما تصفیه‌ی آلودگی‌های میکروبی در تهیه‌ی آب آشامیدنی، به ویژه در مناطق دوردست که تأمین آب آشامیدنی سالم در آن‌ها با دشواری مواجه است، ضرورت دوچندانی دارد.
پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با هدف تولید نانوجاذبی برای حذف آلاینده‌های آلی و معدنی از آب‌های آلوده، در طرحی به اصلاح سطح و پوشش‌دهی نانو‌ذرات مغناطیسی آهن پرداختند. در این پژوهش سعی شده تا با اصلاح سطح این نانوذرات ضمن ایجاد پایداری، با انتخاب پوشش مناسب بتوان این نانومواد را برای جذب گونه‌ی خاصی از مواد انتخاب‌گر نمود.
به گفته‌ی میثم صفری، مجری طرح، اخیراً نانوذرات مغناطیسی در زمینه‌ی استخراج گونه‌های مختلف آلی و معدنی مورد توجه واقع شده‌اند. این نانوجاذب‌ها قدرت جذب و تصفیه کنندگی قابل توجهی دارند که ناشی از نسبت سطح به حجم بالای این ذرات است. به عبارتی این ویژگی‌ها منجر به ایجاد ظرفیت جذب بالای آن‌ها در مقایسه با جاذب‌های عادی و متداول شده است.
وی در ادامه به دیگر مزیت‌های استفاده از نانوجاذب‌های مغناطیسی اشاره کرد و افزود: «فرایند جداسازی نانوجاذب‌های مغناطیسی از فرایند تصفیه به راحتی و تنها با بکارگیری یک میدان مغناطیسی خارجی صورت می‌گیرد. بدین ترتیب نیازی به مرحله‌ی جداگانه‌ی صاف کردن و یا استفاده از سانتریفیوژ جهت بازیابی نانوجاذب نیست. این مسأله فرایند جداسازی و بازیابی جاذب را ساده‌تر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر می‌کند.»
پوشش‌دهی و اصلاح سطح نانو ذرات مغناطیسی با استفاده از ترکیبات الی و فلزی انجام شد و در ادامه به منظور حذف آلاینده‌های زیست محیطی از آب‌های آلوده صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.
این طرح در قالب پایان نامه‌ی دکترای میثم صفری و با همکاری دکتر یدالله یمینی از دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است. این پایان نامه‌، به عنوان یک پایان نامه‌ی مورد نیاز صنعت در ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو پذیرفته شده است. آیین نامه‌ی حمایت از پایان نامه‌های مورد نیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.