پنجمین دوره توان‌افزایی مروجین فناوری نانو (ویژه مدرسان) برگزار شد

پنجمین دوره توان‌افزایی مروجین فناوری نانو (ویژه مدرسان) همزمان با میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و همچنین سالگرد حماسه ۹ دی برگزار شد.

این دوره با هدف افزایش همکاری بین مدرسان و ستاد نانو، آشنایی مدرسان با اهداف، ساختار و برنامه‌های این ستاد، ایجاد بستر مناسب جهت انتقال تجربیات موفق، افزایش توان علمی و مهارت‌های آموزشی مدرسان نانو و همچنین آگاهی از دغدغه‌ها و مشکلات مدرسان نانو با حضور مدرسان فعال در این حوزه در روزهای ۹ الی ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴ به مدت سه روز در محل اردوگاه شهید باهنر تهران وابسته به وزارت آموزش و پرورش و با حمایت و همکاری این سازمان برگزار شد. 
در این برنامه ۶۷ مدرس فناوری نانو شامل: ۶۳ مدرس دارای گواهی تدریس و ۴ عضو هیئت علمی فعال در ترویج و آموزش نانو حضور داشتند. ۲۲٪ از حاضران دوره خانم و ۷۸٪ آقا بودند.
به تفکیک مقطع تحصیلی مدرسان حاضر در دوره شامل: ۴۸٪ دکتری، ۴۳٪ کارشناسی ارشد و ۱۰٪ کارشناسی بودند. 
همچنین رشته تحصیلی مدرسان حاضر در این دوره به ترتیب بیشترین آمار حضور عبارت بود از: مهندسی فناوری نانو(۱۲ نفر)، فیزیک(۱۲ نفر)، مهندسی مواد(۹ نفر)، شیمی(۱۰ نفر)، نانوشیمی(۹ نفر)، مهندسی شیمی(۵ نفر)، نانوفیزیک(۳ نفر) و از هر کدام از رشته‌های علوم تجربی، زیست شناسی، مهندسی مکانیک، داروسازی، نانوفناوری پزشکی، نانوبیوتکنولوژی، نانوالکترونیک یک نفر.
مدرسان حاضر در این برنامه از ۲۹ شهر از ۲۰ استان کشور بودند. 
در این برنامه سه روزه علاوه بر معرفی بخش‌های مختلف ستاد نانو، کارگاه‌های آموزشی مختلف (آشنایی با مباحث سنجش و اندازه‌گیری، تولید آزمون با استفاده از جدول مشخصات، طراحی انواع آزمون‌های فناوری نانو، اصول طراحی سوالات مسابقه ملی فناوری نانو، معرفی فناوری‌های همگرا، طراحی برنامه‌های درسی، فنون تدریس، تکنولوژی‌های آموزشی و کاربرد آن در آموزش نانو، اصول طراحی چند رسانه‌ای آموزشی، فنون مذاکره و آداب معاشرت) نیز جهت افزایش توان علمی و مهارت‌های آموزشی مدرسان نانو در نظر گرفته شده بود. 
همچنین در بخش پایانی برنامه هم‌اندیشی مدرسان فناوری نانو با موضوع «ترویج فناوری‌های همگرا و همچنین تحلیل و بررسی فضای ترویج و آموزش فناوری نانو کشور و نقش مدرسان نانو در تحقق سند چشم انداز ۱۰ ساله دوم فناوری نانو» با حضور کارشناسان ستاد نانو برگزار شد. 
علاوه بر این در حاشیه این دوره و همچنین در خلال سایر برنامه‌های دوره، جلسات هم اندیشی و پرسش و پاسخ جداگانه‌ای توسط مدرسان برگزار شد و راهکارهای ترویج و آموزش فناوری نانو و همچنین مشکلات صد راه آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
شایان ذکر است، لیست مدرسان حاضر و همچنین فایل‌های این برنامه را از اینجا می‌توانید دریافت کنید.