تمام اطلاعات جهان را می‌توان در چهارگرم DNA ذخیره کرد

محققان نشان دادند که تمام اطلاعات موجود در کره زمین، از ایمیل‌ها گرفته تا فیلم و عکس‌ را می‌توان در چهار گرم DNA ذخیره‌سازی کرد. این مقدار DNA در یک قاشق چای‌خوری جای می‌گیرد. درصورت خنک نگهداشتن DNA، این اطلاعات تا دو میلیون سال قابل ذخیره‌سازی است؛ هزین

به گزارش سایت فناوری های همگرا، فعالیت، رشد و تکثیر تمام موجودات زنده به اطلاعات رمزگذاری شده روی DNA بستگی دارد. این ماده وراثتی می‌تواند اطلاعات زیادی را روی خود نگه دارد. اما واقعا چه مقدار اطلاعات روی DNA قابل ذخیره‌سازی است؟ محاسبات نظری نشان می‌‌دهد که تمام اطلاعات این کره خاکی از ایمیل‌ها گرفته تا فیلم‌ها و کتاب‌ها روی چند گرم DNA قابل ذخیره‌سازی است. بنابراین، می‌توان از این ماده زنده برای اهداف دیگری نیز استفاده کرد.
پژوهشگران نشان داده اند یک گرم DNA می‌تواند ۴۵۵ اگزابایت اطلاعات ذخیره کند؛ این درحالی است که براساس تخمین‌های زده شده در سال ۲۰۱۱، اطلاعات موجود در جهان ۱٫۸ زتابایت است. بنابراین، تمام اطلاعات این کره خاکی را می‌توان در چهار گرم DNA ذخیره‌سازی کرد. این مقدار DNA درون یک قاشق چای‌خوری جای می‌گیرد.
چرا DNA مهم است؟
دلیل اهمیت DNA آن است که می‌تواند درصورت حصول شرایطی، هزاران سال زنده بماند این در حالی است که هارد دیسک‌های رایج به سرعت خراب می‌شوند.
گروهی از دانشمندان مؤسسه فدرال سوئیس در زوریخ به بررسی این موضوع پرداختند که DNA چقدر می‌تواند عمر کند.
آن‌ها نشان دادند که اگر DNA درون یک کره شیشه‌ای کوچک و در دمای ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود، ۲۰۰۰ سال می‌توان DNA را دست نخورده نگه‌داری کرد. در صورتی که دما بیش از این کاهش یابد می‌توان طول عمر DNA را تا ۲ میلیون سال افزایش داد.
البته نگهداری DNA فرآیند بسیار گرانقیمتی است. این گروه تحقیقاتی ۸۳ کیلوبیت DNA را با هزینه ۱۵۰۰ دلار نگهداری کردند. برای نگهداری ۱٫۸ زتابایت باید ۲ کیونتلیون کیلوبایت DNA نگهداری شود. هزینه این کار خارج از توانمندی اقتصاد فعلی جهان است.