ساخت کارخانه تولید پودرهای نانوساختار ابداعی

مرکز نوآوری فرایند (CPI) به همراه ۶ همکار اروپایی به دنبال طراحی، افزایش تولید و ساخت کارخانه پایلوت ساخت و تأیید پودرهای نانوساختار ابداعی هستند.

مرکز نوآوری فرایند (CPI) در کشور انگلیس به همراه ۶ همکار اروپایی به دنبال طراحی، افزایش تولید و ساخت کارخانه پایلوت ساخت و تأیید پودرهای نانوساختار ابداعی هستند. این پودرهای پیشرفته برای ساخت محصولات تولیدی با ارزش بالا، نظیر ابزارهای برش، ایمپلنت‌های پزشکی و قطعات خودرو و هوا فضا استفاده می‌شوند.
این مشارکت در چارچوب پروژه تحقیق و توسعه ۴ ساله‌ی اروپا با عنوان «پایلوت مَنو» (PilotManu) انجام می‌شود که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و تا سپتامبر سال ۲۰۱۷ تکمیل خواهد شد. این پروژه، به خوبی در حال پیشرفت بوده و با توجه به عملکرد این پودرهای پیشرفته برای استفاده در ابزارهای ساینده و توسعه کارخانه پایلوت، تجارب خوبی دارد.
پروژه با اعتبار ۵٫۳ میلیون یورو که بخش اعظم آن در چارچوب برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اتحادیه اروپا (FP7) تأمین می‌شود، شامل ۱۰ سازمان همکار از ۷ کشور است که قابلیت‌های مختلف خود نظیر مهندسی فرایند، تحقیقات مواد، توسعه محصول و نمونه‌سازی آن، تعیین مشخصات، آزمایش کاربرد و صرفه‌ی فرایند را با یکدیگر ترکیب می‌کنند.
PilotManu عبارت است از تولید پودرهای نانوساختار با استفاده از فناوری اختصاصی توپ فرز انرژی بالا که توسط شرکت MBN Nanomaterialia توسعه یافته است. این فناوری، تولید پودرهای پیشرفته ابداعی با ساختارهای کریستال فوق‌العاده را ممکن ساخته است؛ این امر به معنی این است که محصولات تولیدی به منظور افزایش استحکام، کاهش وزن، مقاومت در برابر خوردگی و گرما، قابلیت بهینه‌سازی دارند. دستاوردهای این پروژه، تولید محصولات جدید در بخش‌های خودروسازی، هوا فضا و سایر بازارهای با ارزش بالا نظیر سلامت، انرژی و … را ممکن می‌سازد.
در حال حاضر بهره‌وری کم و هزینه‌های بالای مواد، یکی از موانع اصلی تجاری‌سازی پودرهای پیشرفته‌ای است که با استفاده از تکنیک‌های توپ فرز انرژی بالا تولید می‌شوند. PilotManu از طریق افزایش مقیاس تولید و بهبود کارایی تولید، به دنبال رفع این موانع است.