ارائه تجربه‌های استفاده از دستگاه AFM در مطالعات زیستی

یک تیم تحقیقاتی در راستای انجام پروژه‌های تحقیقاتی خود در بخش مواد زیستی از میکروسکوپ AFM شرکت JPK استفاده کرده است. رهبر این تیم تحقیقاتی از تجربه‌های خود در این پروژه و کار با این میکروسکوپ برای گروهی از محققان سخنرانی کرده است.

رزا اسپینوسا و اعضاء تیم تحقیقاتی ایشان، در مورد نتایج استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) شرکت JPK در دانشگاه ایلینویز به بحث و گفتگو پرداختند.
JPK یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه ساخت نانوابزارهای تحقیق و پژوهش در علوم زیستی است. میکروسکوپ AFM این شرکت موسوم به NanoWizard می‌تواند برای مطالعات زیستی مناسب باشد.
اسپینوسا قصد دارد از این ابزار برای مطالعات زیست محیطی استفاده کند. او و همکارانش روی طراحی سیستم‌های نوین و همچنین بهبود مواد به‌منظور حل مشکلات محیط زیست کار می‌کنند. در این مسیر، آنها اقدام به ترکیب حوزه‌هایی نظیر شیمی، مواد، علوم سطح و فناوری‌نانو می‌کنند.
این گروه تحقیقاتی قصد دارند اقدام به طراحی، تولید، مشخصه‌یابی و توسعه مواد الهام گرفته از طبیعت کنند که در این مسیر میکروسکوپ AFM برای آنها بسیار حیاتی است.
اسپینوسا در جمع گروهی از محققان درباره تجارب خود در بخش استفاده از میکروسکوپ NanoWizard می‌گوید: «ما در پروژه‌های خود روی تصویربرداری از مواد در سیالات با قدرت تفکیک بالا کار می‌کنیم. امکان اندازه‌گیری و تصویربرداری با نویز کم و قدرت تفکیک بالا برای کار ما بسیار حیاتی است. ما باید بدون آسیب زدن به دیرک و نوک دستگاه این کار را انجام دهیم. دانشجویان من نظرات بسیار مفید و سازنده‌ای در این مسیر ارائه کرده‌اند. من مطمئنم کیفیت تصاویر گرفته شده به قدری بالا است که می‌تواند برای انجام پروژه‌های ما کافی باشد.»
NanoWizard قادر است در مود AC تصاویر با قدرت تفکیک بالا از آلودگی‌های روی سطح گرافن ارائه کند. این گروه تحقیقاتی قصد دارد تا از لایه‌های مولکول آب و یون‌های آن روی سطح گرافن تصویربرداری کند.
تصویربرداری از مواد نرم در محیط‌های آبی کاری دشوار است، این موضوع برای محققانی که روی غشاءهای سلولی کار می‌کنند اهمیت زیادی دارد. برای تصویربرداری از سه لایه مختلف که روی غشاء سلول قرار دارد این گروه از مود QI دستگاه AFM استفاده کردند.