نانوحافظه ۳۶۰ ترابایتی که ۱۳٫۸ میلیارد سال اطلاعات را حفظ می‌کند

محققان انگلیسی موفق به ساخت سوپر نانوحافظه‌‌ای شدند که می‌تواند ۳۶۰ ترابایت اطلاعات را تا میلیاردها سال در خود حفظ کند. این حافظه حتی در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد نیز هنوز پایدار است.

به گزارش سایت فناوری های همگرا، نانوحافظه جدیدی ساخته شده که می‌تواند اطلاعات را ۱۳٫۸ میلیارد سال در خود ذخیره کند. این نانوحافظه می‌تواند ظرفیت عظیمی داشته باشد و تمام این اطلاعات را روی قطعه‌ای موسوم به «بلور حافظه سوپرمن» ذخیره‌ کند.
محققان دانشگاه ساتمپتون با استفاده از اچ کردن لیزری، اقدام به حک اطلاعات روی سطح بلور شیشه‌ای کردند. در صورتی که این نانوحافظه بلورین در شرایط دمایی ۱۹۰ درجه سانتیگراد قرار گیرد، می‌تواند میلیاردها سال این اطلاعات را در خود حفظ کند. اگر ذخیره‌سازی و نگهداری اطلاعات در دمای اتاق باشد این نانوحافظه تا ابد این اطلاعات را حفظ خواهد کرد.
filereader.php?p1=main_036a461943a913b73
پیتر کازانسکی از محققان این پروژه می‌گوید: «بسیار هیجان‌انگیز است که ما می‌توانیم فناوری ارائه کنیم که با استفاده از آن امکان ذخیره‌ اطلاعات برای نسل‌های بعد وجود دارد. این فناوری ما را مطمئن می‌کند که تمدن بشریت و شواهد آن قابل ذخیره‌سازی است و آموزه‌های ما در طول زمان فراموش نخواهد شد.»
کازانسکی و همکارانش اولین بار موضوع ذخیره‌سازی اطلاعات ۵ بعدی (۵D data storage) را در سال ۲۰۱۳ در کنفرانس الکترواپتیک سن‌خوزه کالیفرنیا مطرح کردند. آنها از لیزر فمتوثانیه‌ای برای نگارش نقاط نانومقیاس روی سطح یک زیرلایه ۵ میکرونی استفاده کردند. این نانوساختار می‌تواند نور عبوری از شیشه را پلاریزه کند. با ترکیب نور پلاریزه و میکروسکوپ نوری می‌توان داده‌ها را رمزگشایی کرد.
دلیل ۵ بعدی بودن این سیستم آن است که علاوه بر سه جهت رایج، ابعاد و نحوه جهت‌گیری بلوری نیز در فرآیند نقش دارد.
در سال ۲۰۱۳ این گروه ثبت اطلاعات در این سیستم را به ۳۰۰ کیلوبایت فایل متنی رسانده بودند هر چند این نانوحافظه ظرفیتی در حدود ۳۶۰ ترابایت دارد. محققان معتقداند که این نانوحافظه در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد همچنان پایدار است.
محققان این پروژه یک نسخه از دستورالعمل جهانی حقوق بشر را در این حافظه قرار داده و آن را به سازمان یونسکو اهدا کردند.