استفاده از نقاط کوانتومی برای غلبه بر مقاومت دارویی در باکتری‌ها

محققان نشان دادند که نقاط کوانتومی را می‌توان برای مقابله با مقاومت دارویی در باکتری‌ها استفاده کرد. آنها به دنبال ثبت پتنت مربوط به این فناوری هستند.

باکتری ایکولا هر سال ۲ میلیون نفر را در امریکا آلوده کرد و حداقل ۲۳ هزار نفر را سالانه به کام مرگ می‌کشاند. این باکتری می‌تواند نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شود.
با افزایش مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، محققان به دنبال راهکارهایی برای حل این مشکل هستند. محققان دانشگاه کلرادو روش درمانی مبتنی بر نور را برای این کار پیشنهاد کردند. نتایج یافته‌های آنها در نشریه Nature Materials منتشر شده است.
آنها برای این کار از نقاط کوانتومی استفاده کردند. نتایج یافته‌های این گروه نشان داد که نقاط کوانتومی می‌تواند ۹۲ درصد از باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را در محیط کشت آزمایشگاهی از بین ببرد.
پاراشانت ناگپال از محققان این پروژه می‌گوید: « با کوچک کردن ابعاد نیمه‌هادی و رسیدن به مقیاس نانومتری می‌توان برهمکنش ویژه‌ای میان باکتری و نقاط کوانتومی ایجاد کرد.»
پیش از این مشخص شده بود که نانوذرات فلزی نظیر طلا و نقره می‌تواند باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را از بین ببرد، اما این نانوذرات به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌زند. اما نقاط کوانتوم را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که به سلول سالم آسیب نزند. نقاط کوانتومی در حضور نور فعال می‌شوند بنابراین در تاریکی غیرفعال هستند. بنابراین با تابش نور در محل مورد نظر می‌توان نقاط کوانتومی را تنها روی سلول‌های سرطانی فعال کرد.
این روش اثرات جانبی بسیار کمی دارد به طوری که محققان درصدد آماده شدن برای آزمون‌های بالینی هستند. آنوشری چاترجی از محققان این پروژه می‌گوید: » آنتی‌بیوتیک‌ها تنها برای درمان عفونت باکتری نبودند بلکه مقابله با HIV و سرطان نیز مفید هستند. مقاومت دارویی سد بزرگی در مسیر استفاده از این مواد است که نتایج این پروژه می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.»
این گروه تحقیقاتی در حال طی مراحل ثبت پتنت مربوط به این کار هستند.