سمینار «کاربردی‌سازی پژوهش‌های حوزه فناوری نانو» برگزار شد

سمینار «کاربردی‌سازی پژوهش‌های حوزه فناوری نانو» صبح امروز، دوشنبه ۱۰ اسفند‌ماه ۱۳۹۴، ‌در محل دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

سمینار یک روزه «کاربردی‌سازی پژوهش‌های حوزه فناوری نانو» باهدف آشنایی بیشتر دانشجویان با حمایت‌‌های ستاد نانو و مباحث‌ تجاری‌‌سازی و کارآفرینی، صبح روز دوشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۴، در محل دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

در این برنامه یک روزه که به همت کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد، شماری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری حضور داشتند و با برنامه‌های ستاد نانو در راستای کاربردی‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی آشنا شدند.

در ابتدای این برنامه دکتر مالک نادری، مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به مسیر توسعه فناوری نانو در کشور،‌ رشد کشور را در زمینه تولید علوم نانو طی سال‌های اخیر چشمگیر دانست و افزود: «توسعه علوم نانو به نوعی پایلوت توسعه دانش در کشور به شمار می‌رود».

وی با تاکید بر لزوم توجه به فناوری در کنار توسعه علمی افزود: «برنامه‌های ده ساله دوم توسعه فناوری نانو در کشور بر مبنی توسعه فناوری شکل گرفته است و در این مسیر دانش باید به پتنت،‌ محصول و کسب‌وکار تبدیل شود.»

مالک نادری افزود: «فناوری نانو باید وارد زندگی بشر شود تا سطح زندگی را بهبود ببخشد، این فناوری می‌تواند در تمام ابعاد زندگی از جمله سلامت و پزشکی، حمل‌و‌نقل، تغذیه وغیره نقش‌آفرینی کند و لازمه این امر تجاری‌سازی فناوری نانو و تولید محصولات بر پایه این فناوری است.»

در ادامه برنامه مهندس ختمی‌مآب، دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو ضمن بیان تاریخچه‌ای از توسعه فناوری نانو در کشور به تشریح برنامه حمایت‌های تشویقی این ستاد پرداخت. وی با مروری بر روند تغییرات حمایت‌های تشویقی ستاد نانو از فعالیت‌های پژوهشی گفت: «با هدف افزایش سطح کیفی دستاوردهای علمی در حوزه فناوری نانو، از سال ۱۳۹۰ میزان حمایت‌های تشویقی مقالات بر اساس IF مجلات تعیین شد و همچنین از همین سال از پایان‌نامه‌ها با موضوعات تکراری حمایت نشد و دانشجویان موظف شدند قبل از تدوین پروپزال با جستجو در بانک پایان‌نامه‌‌‌های فناوری نانو از جدید بودن موضوع فعالیت‌شان اطمینان حاصل کنند، در ادامه تغییرات آیین‌نامه‌های حمایت تشویقی،‌ از سال ۱۳۹۱ پایان‌نامه‌‌ها با موضوعات مورد نیاز صنایع از حمایت بیشتری بهره‌مند شدند و از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۲ نیز آیین‌نامه حمایت گام‌به‌گام از پایان‌نامه‌های دانشجوی به اجرا درآمد.»

دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو در توضیح آیین‌نامه حمایت گام‌به‌گام از پایان‌نامه‌های دانشجوی گفت: «در این آیین‌نامه سه معیار اصلی «کیفیت‌علمی»، «کیفیت کاربردی» و «مساله محوری» تعیین‌کننده میزان حمایت از پژوهشگر است.»

در بخش بعدی این برنامه مهندس قاسم جعفری‌، دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو به ارایه مطالبی در خصوص عوامل موفقیت و شکست شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو پرداخت.

جعفری با تشریح روش‌های مختلف تجاری‌سازی محصولات نانو، بر نقش سرنوشت‌ساز انتخاب صحیح روش توسعه محصول توسط فناوران تاکید کرد. وی همچنین به تشریح نمونه‌های موفقی از تعامل میان فناوران و صاحبان‌صنایع که منجر به تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو شده است، پرداخت.

در بخش بعدی سمینار «کاربردی‌سازی پژوهش‌های حوزه فناوری نانو»، دکتر حسام زندحسامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به دلایل موثر در موفقیت و شکست کارآفرینان حوزه فناوری‌های نوین افزود: «شخصیت‌شناسی پیش از ورود به فضای کسب‌و‌کار از عوامل بسیار تعیین‌کننده در موفقیت یک کارآفرین به شمار می‌رود.»

وی تاکید کرد: «چنانچه فرد بدون مطالعه و بررسی کافی اقدام به راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نماید این خطر وجود دارد که پس از طی دو تا سه سال از کار دلسرد شده و انگیزه لازم برای ادامه مسیر را به کلی از دست بدهد.»

در بخش پایانی این برنامه یک روزه مهندس مالک سعیدی، مدیر کانون پتنت ایران به ارایه با موضوع پتنت و ضرورت توجه به آن، روش‌های ثبت پتنت و برنامه‌های ستاد توسعه فناوری نانو در این خصوص پرداخت.

شایان ذکر است اطلاعات بیشتر در خصوص آیین‌نامه حمایت گام‌به‌گام از پایان‌نامه‌های فناوری نانو در این بخش قابل مشاهده است.