چاپگری با قابلیت چاپ سه بعدی لایه‌های نازک به ضخامت ۲ میکرون

چاپگر سه بعدی ساخته شده که می‌تواند با استفاده از نانوذرات، ساختار فلزی ایجاد کند. مزیت این روش، سرعت بالای آن است و همچنین می‌توان لایه‌هایی به ضخامت ۲ میکرون را با دقت بالا ایجاد کرد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا شرکت ایکس‌جت (XJet) در حوزه ساخت چاپگرهای سه بعدی فعالیت دارد. این شرکت اخیرا سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری از یک شرکت خصوصی چینی دریافت کرده است تا از آن برای توسعه چاپگرهای جدید مبتنی بر نانوذرات استفاده کند.
فناوری چاپگر فلزی سه بعدی ایکس‌جت از چاپگرهای رایج در بازار کاملا متفاوت است. در چاپگرهای فلزی رایج برای ایجاد یک ساختار فلزی، ماده اولیه یا از طریق گرم کردن با استفاده از پرتو لیزر یا با جوش خوردن ذرات تبدیل به محصول می‌شوند. اما در چاپگر این شرکت، جوهر حاوی نانوذرات روی سطح پاشیده شده و محصول فلزی مورد نظر لایه به لایه ایجاد می‌شود.
جت نانوذرات، فرآیندی است که در آن نانوذرات با استفاده از یک پیزوالکتریک استاندارد روی سطح قرار می‌گیرند. محلول مورد استفاده در این فرآیند به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. پیش از تزریق نانوذرات، دما تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد افزایش داده می‌شود تا سیال دور این ذرات را بگیرد. با تبخیر سیال اطراف نانوذرات، این نانوذرات می‌توانند به یکدیگر جوش بخورند و ساختار نهایی تشکیل شود.
این چاپگر نسبت به فناوری‌های رایج از مزایای متعددی برخوردار است. مهمترین مزیت این ابزار، قدرت تفکیک بالای آن است به طوری که می‌توان ساختاری با ضخامت دو میکرون را با دقت بالا ایجاد کرد. این در حالی است که با روش‌های رایج برای ایجاد لایه نازک سه بعدی نظیر ذوب پرتو الکترون (EBM) ساختارهایی با ضخامت ۲۰ تا ۵۰ میکرون را می‌توان ایجاد کرد.
تنها روشی که می‌تواند به چنین ضخامتی برسد روش تف‌جوشی لیزری با ۳D MicroPrint است که توسط شرکت EOS و ۳D Micromac ابداع شده‌است. با این روش می‌توان لایه‌هایی با ضخامت کمتر از ۵ میکرون ایجاد کرد.
دیگر مزیت این روش، سرعت بالای تولید است به طوری که می‌توان با سرعتی ۵ برابر بیشتر از چاپ سه بعدی با لیزر، محصول مورد نظر را ایجاد کرد.
با این روش می‌توان ساختارهایی با اشکال متنوع ایجاد کرد و کاربر نیاز به آموزش خاصی برای کار با این ابزار ندارد.