نتایج مثبت نانوداروی جدید برای درمان ابولا

یافته‌های محققان نشان می‌دهد یک داروی آزمایشی ابولا به نام ZMapp شانس زنده ماندن مبتلایان به این ویروس را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. نتایج این مطالعه نشان داد که ۲۲ درصد از بیمارانی که ZMapp را دریافت کردند، مردند، در حالی که آمار مرگ و میر در میان بیمارا

در مطالعه‌ای که محققان انجام دادند، دریافتند که داروی آزمایشی ابولا به نام ZMapp شانس زنده ماندن مبتلایان به این ویروس را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
در این مطالعه ۷۲ بیمار مورد آزمایش قرار گرفت. برنامه‌ریزی اولیه این مطالعه روی ۲۰۰ بیمار مبتلا به این ویروس بود، اما با اعلام اتمام دوره شیوع این بیماری، تعداد داوطلبان کاهش یافت. در این مطالعه از یک مخلوط دارویی تولید شده توسط شرکت Mapp Biopharmaceuticals استفاده شده است.
این بیماری در چندین کشور آفریقای غربی شیوع پیدا کرده و در مدت ۲ سال موجب مرگ بیش از ۱۱هزار نفر شد.
نتایج این مطالعه که در یک کنفرانس پزشکی ارائه شده است، نشان داد که ۲۲ درصد از بیمارانی که ZMapp را دریافت کردند، مردند در حالی که آمار مرگ و میر در میان بیمارانی که درمان استاندارد را دریافت کردند، ۳۷ درصد بود. چون تعداد بسیار کمی مورد آزمایش قرار گرفتند، این نتایج می‌توانند اتفاقی باشد.
با این حال مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا که یکی از حامیان مالی این مطالعه بود، اعلام کرده است که این مخلوط دارویی «به خوبی تحمل شده و نویدبخش بوده است».
به همین دلیل مؤسسه غذا و داروی ایالات متحده از شرکت Mapp خواسته است تا این ترکیب دارویی را در اختیار تمام بیماران نیازمند قرار دهد. شرکت Mapp مطالعه خود را روی این ویروس ادامه داده و به دنبال گرفتن تأییدیه‌های لازم برای ارائه این دارو به بازار در کمترین زمان ممکن است.
ابولا از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن بیمار یا جسد وی منتقل می‌شود. مراسم تشییع جنازه سنتی که در آن نزدیکان فرد متوفی با بدن وی تماس پیدا می‌کنند، یکی از راه‌های شیوع این بیماری در غرب آفریقا بوده است.
نیمی از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه، داروی ZMapp را دریافت کردند که ترکیبی از سه پادتن مهندسی‌شده ژنتیکی است. این پادتن‌ها موادی هستند که سامانه ایمنی بدن را به سمت حمله به عوامل بیماری‌زای مهاجم راهنمایی می‌کنند. تولید این مواد در مزارع تنباکو درون گلخانه‌ها انجام می‌شود.
نیم دیگر بیماران درمان حمایتی استاندارد را دریافت نمودند که شامل تزریق مایعات، دریافت الکترولیت‌ها برای حفظ عملکرد بدن و مصرف داروهایی برای کنترل فشار خون و سطح اکسیژن بود.