پیشگامی کاهش مصرف انرژی در تلویزیون‌ها با کمک نقاط کوانتومی

چین به دنبال راه‌اندازی پیشگامی برای کاهش مصرف انرژی تلویزیون‌های تولید شده در این کشور با کمک نقاط کوانتومی است. به همین منظور از همکاری شرکت کیودی‌ویژن برای این کار بهره برده است. این پیشگامی می‌تواند تولید گاز گلخانه‌ای در چین را ۴٫۶ درصد کاهش دهد.

شرکت کیودی‌ویژن (QD Vision) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نقاط کوانتومی، همکاری مشترکی با شرکت هایسنس (Hisense) آغاز کرده است تا در قالب آن، دو شرکت پیشگامی برای کاهش مصرف انرژی در نمایشگرها ایجاد کنند. این همکاری مشترک برای تسریع توسعه فناوری نقاط کوانتومی در بازار چین و رسیدن به محصولات سبز در این کشور تدارک دیده شده‌است.
کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای از بزرگترین دغدغه‌های کشور چین است. این پیشگامی مشترک که با همکاری کیودی‌ویژن و هایسنس ایجاد می‌شود، به صنعت تولید نمایشگر و تلویزیون کمک می‌کند تا در این مسیر گام بردارد.
وایمن بای از مدیران انجمن صنعت نمایشگر چین با حضور در کنفرانسی عنوان داشت که: «تشکیل این پیشگامی برای صنعت تولید تلویزیون در چین بسیار مفید خواهد بود و به دولت چین در مسیر کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک شایانی خواهد کرد. ما امیدواریم که فناوری نقاط کوانتومی نه تنها کیفیت نمایشگرهای تولید چین را بهبود دهد، بلکه تولیدکنندگان نیز با اطمینان به دنبال تأمین نیاز بازار در مسیر کاهش مصرف انرژی باشند.»
شرکت کیودی‌ویژن فناوری نقاط کوانتومی خود را با عنوان IQTM به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده است. این فناوری برای ایجاد کیفیت رنگ بهتر در نمایشگرها به کار می‌رود. تلویزیون‌هایی که از این فناوری بهره‌مند هستند ۵۰ درصد بیشتر از نمایشگرهای LED رایج رنگ تولید کرده و ۲۰ درصد از تلویزیون‌های گرانقیمت OLED رنگ تولید می‌کنند.
براساس آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه بی‌طرف، این فناوری می‌تواند نسبت به LEDهای رایج ۲۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهد و در مقابل فناوری‌های OLED 50 درصد مصرف کمتر دارد. با استفاده از این فناوری، کشور چین می‌تواند ۴٫۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن کمتر تولید کند و ۳٫۷ میلیارد RMB در سال در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.
جان ولکمن از مدیران شرکت کیودی‌ویژن می‌گوید: «کیودی‌ویژن قصد دارد تا فناوری رنگی ویژه‌ای را وارد بازار کند که از مصرف انرژی کمتری برخوردار است. به ندرت پیش می‌آید که یک فناوری هم بتواند عملکرد را بهبود دهد و هم مصرف انرژی را کاهش دهد.»