نانوابزاری که در دمای پایین حباب ایجاد می‌کند

محققان با استفاده از ایجاد الگوهای نانوساختار روی سطح و مهندسی بخش‌های آبدوست و آبگریز، موفق به ساخت ابزاری شدند که می‌تواند در دمای پایین حباب ایجاد کند. این فرآیند برای خارج کردن گرما از سیستم‌های الکترونیکی بسیار مناسب است.

محققان دانشگاه ایالتی اورگون روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان تشکیل حباب‌ها در حین جوشیدن را تسریع کرد. با این کار می‌توان عملکرد ادوات مختلف حرارتی که برای جوشاندن استفاده می‌شود را بهبود داد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای منتشر شده و همچنین پتنت آن نیز برای ثبت به یکی از دفاتر ثبت اختراع داده شده‌است.
از این فناوری به دو شکل می‌توان استفاده کرد: اول برای جوشاندن آب و دوم برای تولید سریع بخار. در واقع این فناوری در ادواتی نظیر اتو قابل استفاده بوده و همچنین در ادوات الکترونیکی می‌توان برای تسریع خروج گرما از سیستم استفاده کرد و در نهایت به خنک شدن سریع دستگاه کمک کرد.
چیهوچانگ از محققان این پروژه می‌گوید: « یکی از کلیدی‌ترین محدودیت‌های ما در ساخت ادوات الکترونیکی، گرمایی است که آنها تولید می‌کنند. بنابراین باید ابزاری ساخت که بتواند این گرما را از سیستم خارج کند. فقدان این ابزار مانع از عملکرد صحیح سیستم می‌شود. با افزایش تعداد حباب‌ها، فرآیند خنک شدن نیز تسریع می‌شود. از سوی دیگر اگر شما بخواهید بخار در دمای پایین تولید کنید این فناوری می‌تواند بسیار مفید باشد و کارایی را افزایش دهد. ما نشان دادیم که این فناوری می‌تواند در سطوح بالا استفاده شده و امکان تولید تجاری‌ آن نیز وجود دارد.»
این راهبرد جدید براساس استفاده از چاپ جوهرافشان پیزوالکتریک است که با آن نقاط پلیمری آبگریز تولید می‌شود. در این روش بعد از تولید نقطه، نانوساختارهای اکسید روی که آبدوست هستند روی سطح نقاط قرار داده می‌شود. نانوساختارهای اکسید روی تنها روی فضاهایی که نقاط در آنجا وجود ندارند رشد می‌کنند. با کنترل هر دو ساختار آبدوست و آبگریز می‌توان تشکیل حباب‌ها را با دقت کنترل کرد.
این فناوری به محققان اجازه می‌دهد تا فرآیند جوشیدن و متراکم شدن را کنترل کنند. این کار برای انتقال حرارت می‌تواند به کار رود. از این فناوری در صنعت به وفور می‌توان استفاده کرد.