نانوزیست پوششی که مانع رشد باکتری روی سطح می‌شود

محققان آمریکایی با استفاده از زیست‌مواد موفق به تولید نانوپوشش‌هایی شدند که قادر به ممانعت از رشد باکتری‌ها روی سطح است. این نانوپوشش می‌تواند در ساخت ادوات پزشکی و بدنه کشتی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه بن گوریون موفق به ساخت نانوپوششی شدند که می‌تواند مانع چسبیدن ترکیبات زیستی به سطح شود. رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها یکی از مشکلات اصلی سازندگان کشتی و سازه‌های دریایی است. معمولاً برای ممانعت از رشد این ترکیبات روی سطح سازه‌ها از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌شود که برای محیط‌زیست مشکل‌ساز هستند. این پوشش می‌تواند به شکل زیست‌سازگارتری از سطوح محافظت کند. این دستاورد می‌تواند برای ایجاد سطوح ضدچسبندگی برای استفاده در حوزه‌های پزشکی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
براساس مقاله‌ای که در نشریه Advanced Materials Interfaces منتشر شده است، این ساختار از زیست‌مواد طبیعی ساخته شده‌ و می‌تواند موجب از بین رفتن ترکیبات باکتری و جلبک روی سطح شود. بعد از غوطه‌ور شدن سازه در آب، این پوشش سطح را کاملاً از گزند این مواد محافظت می‌کند.
محققان این پروژه معتقداند که دستاورد آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از محیط‌زیست داشته باشد و خطر رشد باکتری روی سطوح را به حداقل برساند. این پتانسیل بالای نانوپوشش موجب شده تا بتوان از آن برای حوزه‌های مختلف استفاده کرد.
این نانوپوشش می‌تواند روی سطح ادوات پزشکی استفاده شده و مانع رشد باکتری روی سطح وسایل جراحی شود. با این کار احتمال بروز عفونت به حداقل می‌رسد. استفاده از این پوشش‌ها در ادوات پزشکی مقاومت آنتی بیوتیکی و بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و در نتیجه به بیمار برای تسریع درمان کمک می‌کند.
یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این نانوپوشش، حافظت از بدنه کشتی‌ها و پل‌هاست که سالانه می‌تواند صرفه‌جویی اقتصادی زیادی برای صنعت داشته باشد.