راهبردی برای توقف رشد تومور سرطان تیروئید

محققان با استفاده از نانوذرات پلیمری و RNAi موفق به ساخت دارویی شدند که می‌تواند رشد تومور سرطان تیروئید را کاهش داده و حتی ابعاد آن را نیز کوچک کند.

سرطان تیروئید یکی از گونه‌های بسیار کشنده سرطان است که احتمال زنده ماندن فرد مبتلا به آن صفر است و در مدت سه تا پنج ماه، بیمار در اثر این سرطان خواهد مرد. یکی از راهبردهای مهم برای مقابله با این سرطان استفاده از نانوفناوری RNA تداخلی است. هر چند وارد کردن RNA به داخل تومور سرطانی کاری چالش برانگیز است.
محققان بیمارستان بیرگهام با همکاری بیمارستان عمومی ماساچوست موفق به ارائه پلت‌فورم مبتنی بر فناوری‌ نانو شدند که به آنها اجازه می‌دهد تا عوامل RNA را به داخل تومور سرطانی وارد کنند. با این کار مقدار رشد تومور کاهش یافته و ابعاد آن کوچک می‌شود.
جینیوم شی از محققان این پروژه می‌گوید: «ما نسبت به این پلتفورم علاقه‌مند شدیم، چرا که هم تشخیص و هم درمان را می‌تواند با هم انجام دهد. برای این کار از نانوذرات استفاده شده است. ما انتظار داریم که این پروژه مسیر توسعه روش‌های درمانی مبتنی بر RNA را برای مقابله با سرطان هموار کند.»
RNAi که کشف آن منجر به دریافت جایزه نوبل در ده سال پیش شد، می‌تواند جهش‌های ژنی را خاموش کند؛ بنابراین می‌توان از آن برای درمان سرطان استفاده کرد. جهش در برخی ژن‌ها موجب بروز سرطان تیروئید می‌شود که رهاسازی RNAi می‌تواند منجر به خاموش شدن این ژن شود.
زمانی که RNAi وارد بدن می‌شود، توسط آنزیم‌های موجود در بدن تجزیه می‌شود و در نهایت از طریق کلیه دفع می‌شود؛ بدون این که فرصت رسیدن به سلول سرطانی را داشته باشد. محققان برای حل این مشکل، از نانوذرات برای رهاسازی RNAi استفاده کردند. به این نانوذرات پلیمری ترکیبات فلورسانس الصاق شده‌است. بنابراین می‌توان این نانوذرات را در بدن ردیابی کرد.
این نانوذرات از طریق گردش خون، خود را به تیروئید می‌رسانند و در آنجا با درخششی که دارند مشخص می‌کنند که چه میزان از این نانوذرات به تومور رسیده‌ است.
نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که این تومورها در اثر استفاده از این سیستم دارویی کوچک می‌شوند. پژوهشگران نشان دادند که رشد سلول سرطانی در محیط کشت ۱۵ برابر کاهش یافته است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده‌است.