فناوری‌نانو در کجای منزل استفاده می‌شود؟

فناوری‌نانو در بخش‌های مختلف خانه قابل استفاده است. در اینجا به بررسی برخی از کاربردهای فناوری‌نانو در بخش‌های مختلف منزل پرداخته می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نانومحصول در بازار وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. محصولات مورد استفاده در بخش باتری، میکروالکترونیک و کرم‌های ضدآفتاب شناخته‌تر هستند.
ممکن است از خود بپرسید نانومحصولات در منزل چه چیزهایی می‌تواند باشد؟
آشپزخانه:
تمام آشپزخانه‌ها سینک دارند که درون آن فیلترهایی به کار رفته است. این فیلترها میکروب‌ها و ترکیبات مختلف را می‌تواند جداسازی کنند. یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در سینک‌ها نانوذرات نقره و نانوساختارهای کربنی فعال شده هستند.
کربن فعال ماده‌ای است که مساحت سطحی بالایی دارد به طوری که می‌تواند با حفره‌ها فضای زیادی را ایجاد کند تا ترکیبات مورد نظر را از آب بزداید. نانوذرات نقره از رایج‌ترین نانومواد برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها است که این کار با رهایش یون یا اتم‌های نقره اتفاق می‌افتد. این یون‌ها دیواره سلول باکتری‌ها را از بین می‌برد.
در حال حاضر نانوذرات نقره را برای پوشش‌دهی سطح قاشق و چنگال، سطح داخلی فریزر، در اتاق‌ها، ظرف غذای حیوانات خانگی و هر جایی که احتمال رشد میکرواورگانیسم‌های ناخواسته وجود داشته باشد، می‌توان یافت.
از دیگر نانوذرات برای ایجاد خاصیت مقاومت در برابر حرارت و خودتمیزشوندگی استفاده می‌شود. این نانوذرات را روی کف آشپزخانه یا روی کابینت‌ها می‌توان یافت. لایه‌های نازک حاوی دی‌اکسید تیتانیوم و دی‌اکسید سیلیکون قابلیت ایجاد خواص آبگریزی دارند و مانع از لک شدن سطح آشپزخانه می‌شوند.
روی سینک‌ها را نیز می‌توان با مایسل‌ها که نوعی نانوذره هستند، شست. این نانوذرات قابلیت تمیز کنندگی داشته و روغن و چربی‌ها را از بین می‌برند. از لیپوزوم‌ها نیز می‌توان روی کابینت‌ها استفاده کرد که خواص تمیزکنندگی بالایی دارند.
حمام، محصولات آرایشی و بهداشتی:
زئولیت‌ها مواد نانوحفره‌ای بوده که قادر به جذب بالا هستند و اکسید آلومینیوم و سیلیکون نیز رفتاری مشابه زئولیت دارند. این ترکیبات را می‌توان در حمام برای جذب بوی بد مواد استفاده کرد. نانوذرات اکسید آلومینیوم را نیز می‌توان به‌عنوان پرکننده شفاف در تولید سرامیک‌ها استفاده کرد. البته نانوذرات نقره و مس را نیز می‌توان درحمام به عنوان آنتی‌باکتریال استفاده کرد. فولرین‌ها نیز که دارای خواص آنتی‌اکسیدان هستند می‌تواند برای زدایش رادیکال‌های آزاد استفاده شوند. برخی شرکت‌ها نانوذرات طلا را با پروتئین‌های ابریشم مانند ترکیب کرده و کرم ضدچروک تولید می‌کنند.
گاراژ:
گرافن و نانولوله‌های کربنی استحکام بالایی دارند. در حال حاضر از آن می‌توان در سازه‌ها برای افزایش استحکام و کاهش وزن استفاده کرد. البته این ترکیبات در محصولات ورزشی نظیر چوب گلف و همچنین در تایر خودروها نیز کاربرد دارند.
اکسید تیتانیوم نیز به‌عنوان افزودنی برای محافظت از سطح استفاده می‌شود. تابش پرتو UV با استفاده از نانوذرات اکسید تیتانیوم قابل کنترل است.