نانودوربینی که می‌توان به داخل مغز تزریق کرد

یک تیم تحقیقاتی موفق به ساخت نانودوربینی شده که می‌توان آن را به داخل بدن، حتی مغز، تزریق کرد. این دوربین که ابعادی کمتر از یک دانه نمک دارد، قادر به بهبود ادوات پزشکی نظیر تجهیزات آندوسکوپی است.

مهندسان آلمانی موفق به ساخت نانودوربینی شدند که ابعاد آن از یک دانه نمک کوچک‌تر است. این دوربین می‌تواند برای تصویربرداری از اندام‌های داخل بدن انسان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از آن می‌توان برای رصد محیط اطراف استفاده کرد.
محققان دانشگاه اشتوتگارت با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، دوربین سه لنزی ساختند که می‌توان آن را در نوک یک فیبرنوری قرار داد. این دوربین قطری دو برابر تار موی انسان دارد.
با استفاده از چنین دوربینی می‌توان مشکلات روش‌های تشخیصی نظیر آندوسکوپی را کاهش داد و به شکلی ساده‌تر درون بدن انسان را مورد کاوش قرار داد. 
از این نانودوربین می‌توان برای موارد امنیتی نیز استفاده کرد به طوری که آن را درون ادوات نظارتی قرار داد و به شکلی پنهان محیط اطراف را زیر نظر گرفت. همچنین این فناوری قابل استفاده در روبات‌های بسیار کوچک بوده که به‌صورت خودکار اطراف را رصد می‌کنند.
چاپگر سه‌بعدی قادر است اجسام و اشیاء مختلف را با لایه‌نشانی لایه به لایه تولید کند که این کار با موادی نظیر پلاستیک، فلز و سرامیک انجام می‌شود.
به دلیل محدودیت‌های موجود در فرآیند ساخت، لنزها را نمی‌توان برای استفاده در بخش پزشکی تولید کرد، اما محققان معتقداند که با توسعه این فناوری می‌توان بر این چالش نیز غلبه کرد.
طراحی محصول مورد نظر تنها چند ساعت زمان می‌برد و می‌توان بعد از تولید با دقت به بررسی محصول پرداخت. لنز مورد استفاده در این دوربین، ۱۰۰ میکرون قطر دارد. با این دوربین می‌توان از فاصله ۳ میلیمتری روی یک جسم متمرکز شد.
سیستم تصویربرداری این دوربین قابل استفاده در سوزن یک سرنگ بوده و می‌توان آن را وارد بدن انسان کرد. محققان معتقداند که این نانودوربین قابلیت تزریق به داخل مغز را نیز داراست.

نتایج این پروژه در نشریه Nature Photonics منتشر شده‌است.