میکروسکوپ FIB با قابلیت ماشین‌کاری نانومقیاس سطح

پژوهشگران آلمانی موفق به ساخت میکروسکوپ پرتو یون متمرکز (FIB) شدند که با استفاده از آن هم امکان تصویربرداری نانومقیاس از سطح وجود دارد و هم می‌توان سطح را ماشین‌کاری کرد.

محققان آلمانی میکروسکوپ FIB جدیدی ساختند که هم می‌تواند برای تصویربرداری و هم حفاری در مقیاس نانومتری مورد استفاده قرار گیرد. این نانوابزار که به nano Scalpel شهرت یافته به محققان اجازه می‌دهد تا نمونه‌ها را با دقت آماده کرده و از آن تصویربرداری کنند.
ماکزیم بایکوف از محققان دانشگاه بابروث می‌گوید: «این میکروسکوپ نه تنها برای بررسی نقص‌های ساختاری مناسب بوده و می‌تواند بخش‌های خورده شده و ترک‌ها را نشان دهد، بلکه ابزاری برای ماشین‌کاری سطح است. این میکروسکوپ قادر است با دقت بالا و در مقیاس‌های نانومتری سطح را ماشین‌کاری کند.»
در این میکروسکوپ، از پرتو یونی برای تصویربرداری و ماشین‌کاری استفاده می‌شود. پژوهشگران مرکز DESY معتقداند که این ابزار کارایی‌های متعددی دارد.
ناتالیا دوبرووینسکایا از محققان این مرکز می‌گوید: «در کنار توانایی تصویربرداری، وجود امکان زدایش مواد از سطح با استفاده از پرتو یونی می‌تواند کاربردهای متعددی ایجاد کند.»
این گروه تحقیقاتی از این ابزار جدید برای مطالعه ذرات الماس استفاده کردند. آنها از این میکروسکوپ برای آنالیز شیمیایی ساختارهای موجود در این ماده استفاده کردند. برای این کار نیز از تابش فلورسانس استفاده شده است.
توماس کلر، مدیر بخش میکروسکوپی نانوساختار آزمایشگاه نانو DESY، می‌گوید: «ما ابزار چندکاره‌ای ساختیم که می‌تواند ساختار سه بعدی سطح را نشان دهد. این دستگاه همچنین قادر است توزیع عناصر را زیر سطح ماده نمایش دهد و در ادامه با کندن مواد سطحی، اطلاعاتی درباره ترکیبات زیرین ارائه دهد. این دستگاه مجهز به یک آنالیزگر شیمیایی است که نقش توموگرافی سه بعدی را دارد.»