افزایش برداشت سیب‌زمینی با استفاده از نانوذرات آهن

پژوهشگران انگلیسی موفق به افزایش برداشت سیب‌زمینی از زمین‌های زراعی شدند. برای این کار نانوذرات آهن به گیاه افزوده شد. نتایج نشان داد میزان تولید ۲۲ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

محققان دانشگاه ناتینگهام موفق شدند با استفاده از نانوذرات، میزان تولید سیب‌زمینی را افزایش دهند. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که افزودن نانوذرات آهن و کلسیم هم می‌تواند میزان تولید سیب‌زمینی را افزایش دهد و هم از سویی باعث یکنواخت شدن ابعاد محصولات می‌شود. یکی از مزایای این روش آن است که گل‌دهی گیاه سیب‌زمینی را افزایش داده و زمان آن را به دو هفته تقلیل می‌دهد.
این گروه تحقیقاتی در آزمون‌های خود نشان دادند که با افزودن این نانوذرات میزان تولید ۲۲ تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.
دیویس از محققان این پروژه می‌گوید: «نانوذرات می‌توانند میزان محصولات کشاورزی را افزایش دهند. کم‌خونی در رژیم غذایی مشکل بزرگی در جهان است، به طوری که سالانه ۴۶ درصد از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سیب‌زمینی مملو از آهن است که می‌تواند نقش مؤثری در رفع این مشکل داشته باشد. غنی‌سازی سیب‌زمینی هزینه کمی داشته و می‌توان با روشی ایمن نیازهای بدن را با آن تأمین کرد.»
این پروژه با بودجه ۱۰۰ هزار پوندی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و تا جولای ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت.
بسیاری از خاک‌ها دارای آهن فراوانی هستند، اما به راحتی در اختیار گیاه قرار نمی‌گیرند. استفاده از کودهای آهن‌دار نیز پرهزینه و مزایای آن محدود است.
این گروه تحقیقاتی ابزاری ساختند که می‌تواند تا یک کیلوگرم در ساعت نانوذرات آهن تولید کند که با استفاده از آن می‌توان محصولات کشاورزی بهتری تولید کرد.
اکسیدآهن یا اکسید فریک با فرمول شیمیایی Fe2O3 یکی از اشکال سه گانه آهن است که در این پروژه به صورت نانوذرات در فاز آبی ایجاد شده‌است. این محلول به سادگی برای آبیاری گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این گروه آزمایش‌های سم‌شناسی متعددی روی این نانوذرات انجام دادند و در نهایت نشان دادند که این نانوذرات به خاک اطراف ریشه چسبیده و به سختی وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند. بنابراین، مشکل آلودگی محیط‌زیست در آن‌ها وجود ندارد.
این گروه روی نانوذرات روی (Zn) و کلسیم برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی کار می‌کنند.