ثبت ۱۴۷ تقاضای استفاده از فناوری نانو در بیست و دومین نمایشگاه نساجی

در بیست و دومین نمایشگاه صنعت نساجی که از ۱۳ تا ۱۶ شهریورماه برگزار گردید، ۱۴۷ تقاضای استفاده از فناوری نانو توسط صنعتگران این حوزه صنعتی به ثبت رسید.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی( ایران تکس ۲۰۱۶)، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کفپوش‌ها، موکت و فرش ماشینی و نیز چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی پوشاک (ایران مد) از ۱۳ تا ۱۶ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد. شرکت ها و فناوران نانو نیز همانند سال های گذشته با حضور در این نمایشگاه، به ارائه فناوری ها و محصولات نانو در صنعت نساجی پرداختند.

در نمایشگاه امسال، در غرفه فناوری نانو(سالن خلیج فارس)، شرکت‌ دانش‌بنیان تهران زرنخ محصول جدید لباس خنک‌کننده را به نمایش گذاشت. این فناوری که برای اولین بار در یک محصول داخلی به کار گرفته شده است می تواند تحولی در بازار البسه ورزشی و کار ایجاد کند. دیگر شرکت حاضر در غرفه شرکت رنگدانه سیرجان بود که به ارائه مستربچ‌های ضد باکتری و ضد پرتو فرابنفش خود برای الیاف و منسوجات پرداخت. این نانومستربچ‌ها علاوه بر خاصیت حفاظت در برابر اشعه فرابنفش دارای خواص ضد میکروبی هم هستند و از این رو برای مصارف متعددی در صنایع بی‌بافت، فرش، موکت و بسته بندی کاربردهای فراوانی دارند. همچنین شرکت پیشگامان نانوفناور دیبا و نیز شرکت نانو نساجی ماد به ترتیب با ارائه امولسیونهای معطر پایدار و لباس محافظ امواج بسیار مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفتند.

 در این نمایشگاه ۱۰۲ فرم تبادل فناوری در غرفه فناوری نانو به ثبت رسیده است. توزیع این فرم‌ها و درخواست های دریافت شده برای فناوری های عرضه شده در نمودار زیر مشاهده می‌گردد:

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820
نمودار توزیع فرم‌های تبادل فناوری نانو در نمایشگاه ایرانتکس ۲۰۱۶ بر اساس فناوری درخواستی

 امسال غرفه دیگری هم در سالن ۴۱ برای عرضه دستاوردهای فناوری پلاسما در صنعت نساجی، به عنوان یک فناوری زیرساختی برای صنایع نساجی و نسلی ازفناوری‌های نانویی سبز برپا شد. مهم ترین رویداد در این غرفه رونمایی از یک محصول تجاری داخلی بود تا حضور فناوری نانو را در نمایشگاه ایرانتکس سال ۹۵ بیش از پیش پر رنگ نماید. در دومین روز نمایشگاه از دستگاه صنعتی پلاسمای سرد اتمسفری شرکت دانش‌بنیان آدیکو با نام تجاری PlasmaTex برای اولین بار رونمایی شد. این فناوری به منظور آب دوست کردن منسوجات بی بافت و همچنین پیش عملیات منسوجات برای رنگرزی و چاپ مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت. در غرفه پلاسما، شرکت دانش بنیان بسافن نیز دستگاه پلاسما نیمه صنعتی خود که بر اساس فناوری پلاسمای کم فشار، قابلیت آبگریز کردن سطوح و اجسام سه بعدی از قبیل پوشاک، کفش و .. بدون استفاده از آب و مواد شیمیایی فراهم می کند را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.

استقبال صنعتگران از این غرفه در قالب ۴۵ تقاضای صنعتی ثبت شد که نشانگر تمایل خوب صنایع نساجی برای بکارگیری فناوری پلاسما می باشد.

در این نمایشگاه کتاب محصولات فناوری نانو در صنعت نساجی در اختیار علاقمندان و صنعتگران قرار گرفت که علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها و کاربردهای نانو، به معرفی محصولات دارای تأییدیه نانومقیاس نیز پرداخته است. ضمن اینکه گزارش‌های رصد فناوری نانو در صنعت نساجی برای آشنایی بیشتر صنعتگران با ظرفیتهای صنعتی فناوری نانو در این نمایشگاه عرضه شد.

لازم به ذکر است که در طی برگزاری نمایشگاه جلسات مختلفی با حضور صاحبان صنایع در غرفه ستاد نانو برگزار شد و توافقاتی برای بکارگیری فناوی نانو در صنایع صورت پذیرفت. این تعدد مراجعات خصوصا از سوی صنعتگران برای آشنایی با محصولات، فناوری‌ها و فرصت‌های نانو در نساجی و ثبت تقاضا در زمینه‌های مختلف افق جدیدی برای توسعه فناوری نانو در صنایع نساجی نمایان می سازد. مسلما، آشنایی بیشتر صنعتگران با این فناوری‌ها و انتقال دانش و تجربه بین فناوران و صنعت، که با حضور فعال در چنین نمایشگاه هایی به دست می آید، زمینه‌های توسعه این فناوری‌ پرکاربرد و نوین را در صنایع مختلف فراهم خواهد ساخت.